Hvorfor dra til Sciences Po i Lille?

OMG! Det har allerede gått over tre måneder siden jeg flyttet til Lille i nord-Frankrike. Mitt navn er Natalie Azba og jeg studerer sammenliknende politikk ved Universitetet i Bergen. I skrivende stund er jeg på utveksling ved Sciences Po i Lille, og i følgende innlegg skal jeg oppsummere det BESTE (og det mindre BESTE) ved utvekslingen i den franske studentbyen Lille.

Hvorfor velge Lille som din destinasjon når du skal på utveksling?

1. Lille er en studentby i den nordlige delen av Frankrike og ligger rett ved grensen til Belgia. Her kan du studere ved et av Frankrikes prestisjeuniversiteter ;), nemlig Sciences Po med over 250 internasjonale studenter.

2. Lille ligger plassert i hjertet av Nord-Europa, og gjett hva? Lille ligger kun 1 time fra Paris, ½ time fra Brussel, 1 ½ time fra London, og 2 timer fra Amsterdam og Köln med tog. Det går også flere billige busser til og fra Lille.

3. Sciences Po tilbyr et livlig akademisk miljø med internasjonale studenter fra hele verden (veldig mange italienske som gjerne lager pasta til deg etter forelesning). I tillegg til utvekslingsstudentene, er det franske studenter fra hele landet som er imøtekommende (Alle de franske studentene ved SP har et obligatorisk utvekslingsår i utlandet, kanskje derfor? :p)

4. Mangt med studentorganisasjoner og studentmiljøer som musikk, kunst, LGBT, sport, studentorganisasjon for VINSMAKING osv.

5. Professorer og gjesteforelesere oppfordrer alle studentene ved Sciences Po Lille til å påta seg virkelige ansvarsområder i verden. MEN mange ikke-europeiske studenter mener at noen av forelesningene blir fort for eurosentriske, så husk å tenke kritisk 😀

Klem me :**
DETTE er en sykt nice espresso bar i vieux-lille (gamlebyen)