Sawadika

Sawadika. Jeg heter Julie og er student ved Universitetet i Bergen. Jeg tilhører Det Samfunnsvitenskapelige Fakultet og studerer medievitenskap. Jeg er på utveksling ved Thammasat University i Bangkok og her følger jeg det internasjonale programmet som i all sin helhet tar for seg historie, religion, samfunn og kultur i Thailand. Jeg er velsignet med 60 frie studiepoeng som jeg kan bruke som jeg vil, og da har jeg valgt utveksling over ikke bare ett, men to semestre.

Mange vil nok kanskje tenke at Bangkok er et litt merkelig og utradisjonelt valg, men for min del var det nettopp dette som var avgjørende. Byens formelle navn er intet mindre enn Krung Thep Mahanakhon Amon Rattanakosin Mahinthara Ayuthaya Mahadilok Phop Noppharat Ratchathani Burirom Udomratchaniwet Mahasathan Amon Piman Awatan Sathit Sakkathattiya Witsanukam Prasit (takk wikipedia), men omtales til vanlig kun som Krung Thep, som betyr englenes by. Bangkok er en by i fremvekst og gjennomgår derfor store endringer for tiden. Men mest av alt er det en ekstremt spennende by med mye å by på enten det er i form av religiøse templer, tradisjonelle markeder eller moderne arkitektur. Bangkok har alt.

Det er vel åpenbart med tanke på at dette er det første jeg poster her, men om noen fortsatt skulle være i tvil så er altså det å være ute i god tid, ikke helt min sterkeste side. Jeg har derfor planlagt og forberedt noen mer omfattende og detaljerte innlegg for ukene fremover, som jeg håper kan være til hjelp dersom noen vurderer et opphold her selv. Jeg kommer tilbake med mine erfaringer i forhold til visum, reiser, studier og ellers hvordan hverdagen fungerer her nede. Dersom noen har andre ting de lurer på kan jeg kontaktes over mail på juliehp@live.no.

– Julie –