Jusquʼici, tout va bien !

Som det fremgår av tittelen, så har det gått bra hittil. Jeg heter Jean-Marc, og studerer SamPol, på mitt 5 semester. Jeg er på utveksling i Strasbourg for høstsemesteret. Dette er en by helt øst i Alsace i Frankrike på grensen til Tyskland i departementet Bas-Rhin, i regionen Grand Est. Dette er en by med under 300 000 innbyggere, men som likevel er en livlig by. Strasbourg ligger ca. 1time og 30 minutter fra Paris med toget. I tillegg til å historisk sett være en strategisk by, så er byen tydelig preget av europeisk, fransk og tysk kultur. Nærmeste tyske by er Kehl, som ligger bare 15 minutter med tramen fra Strasbourg.

La vie étudiante

Studentlivet på fransk universitet har vært litt utfordrende, men spennende likevel. De første ukene har vært introduksjonsuker der jeg har vært med på en del aktiviteter, i tillegg til et språkkurs på universitetet. Jeg studerer sciences politiques på IEP fakultetet, på Université de Strasbourg. Studiene til høstsemesteret begynte i midten av september. Jeg valgte fag allerede før jeg kom hit, men det går fint an å bytte selv etter studiestart, noe jeg benyttet meg av flere ganger. Jeg tar ti fag som til sammen utgjør 30 norske studie poeng. Fagene her er ganske små. De varierer mellom tre og seks ECTS, som tilsvarer tre til seks norske studiepoeng. Alle fagene jeg tar er på tre ECTS. Jeg tar fag både på fransk og engelsk. I franske fag så foregår forelesningene på fransk, selvfølgelig. Av og til så kan det være vanskelig å ta notater enten fordi foreleseren snakker fort, bruker ikke power point eller en tavle. Det er skjedd i noen av jeg fagene jeg tok, og en god løsningen er bare å spørre de franske studentene om notater, og det får man som oftest. Andre ganger så blir man tilbudt notater. Jeg har også hatt min første eksamen, og siden fagene her er så små i studiepoeng, så er eksamen mellom en time og 30 minutter, og to. Alt dette varierer etter hvilke fag man tar. Og til forskjell fra Norge, så er ikke eksamen anonym.

Jeg bor i en studentbolig som heter Cité Universitaire de la Robertsau, og det ligger ca. 15 min med sykkel fra fakultetet. Studentboligene er noe billigere enn boliger på privatmarkedet, men de kan oppleves som litt usosiale. Sykkelen er kanskje det beste fremkomst midlet for studenter i Strasbourg. Alt ligger så å si i sykkel avstand, men man fint benytte seg av kollektiv transport som det er gode priser for studenter. Men jeg vil anbefale å skaffe seg sykkel enten kjøpe den brukt på Le Bon Coin, eller leie en via Velop. Universitetet tilbyr masse spennende aktiviteter utenfor læringen. Man kan melde seg i mange ulike klubber og organisasjoner. Alt fra idrett, dans, musikk, og politikk.

Lʼeurométropole : quoi à faire à Strasbourg ?

De europeiske institusjonene tilbyr også aktiviteter for alle som er i byen. Strasbourg er et møtested for EU-Parlamentet, Den europeiske menneskerettighetsdomstolen og Europarådet. Aktivitetene er som oftest svært populære siden de foregår i de europeiske institusjonene, så her er ofte kamp om plassene under påmeldinger. Her gjelder det å være først fordi det er et første man til mølla prinsipp. Jeg for min del var ganske heldig da jeg meldte meg på noe som heter Journée Citoyenne au Conseil de lʼEurope. Dette var ganske spennende fordi vi fikk være i den parlamentariske forsamlingen i Europarådet, og vi fikk stemmerett til være med å påvirke lokaldemokratiet i Strasbourg. Europeiske ledere tar turen hit en gang i blant. Er man heldig, så kan man sikkert få med seg et statsbesøk og stilige kortesjer i byen.  Ellers er Strasbourg en fin turistby, og jeg vil spesielt anbefale å ta seg en tur til La Petite France eller besøke Notre Dame de Strasbourg, og i tillegg så er finnes det et bredt utvalg av museer som faktisk er gratis hver første i måneden. Jeg vil anbefale å dra til Musée alsacien eller Musée historique de Strasbourg. Man kan også ta Batorama gjennom kanalene i byen. Ellers kan man alltid nyte en tur i Parc de lʼOrangerie. Man kan jo også ta turen over til den tyske grensen for «harryhandel».

Hittil kan jeg melde at oppholdet mitt i Strasbourg har vært veldig bra, kanskje altfor bra. Så jeg angrer ikke på at jeg valgte å dra på utveksling til Strasbourg. Mens man er her, så burde man definitivt smake på en tradisjonell elsassiske Tarte flambée eller Flàmmenküeche som det også heter.

À tout à lʼheure !