Hvorfor dra på utveksling til York? Mine tips og erfaringer så langt!

Først og fremst, tiden flyr når du er på utveksling. Det har allerede gått over en måned siden jeg ankom England. Derfor føler jeg at det er på tide å dele mine erfaringer og tips jeg har fått så langt. Dette blir nok et litt informativt innlegg, men tenker det kommer godt til nytte hvis noen overveier å dra hit på utveksling! Eller utveksling generelt.

Tips før avreise

Jeg begynte å tenke på hvor jeg ville dra allerede for et år siden. Søknadsfristen for utveksling på høsten er 1. Februar, så derfor vil jeg anbefale at man begynner å undersøke hvor man vil dra før jul. Valget mitt stod mellom Bologna og York. Jeg endte altså opp i York og er veldig fornøyd med valget mitt.

Etter du har fått ja av UIB til ditt valgte universitet begynner den mindre morsomme delen av utvekslingen. Vær forberedt på at det er mange dokumenter som skal fylles ut. Både for UIB, Erasmus og for min del universitet også. Jeg anbefaler at man begynner på dette så tidlig som mulig. Dessuten er det bedre å få hjelp av veileder eller annen passende hjelp en gang for mye enn for lite! Husk at alt alltid ordner seg og det gjelder bare å få styr på alt som skal fylles ut.

York Minster

Tips ved ankomst

Semestrene her i England starter relativt sent i forhold til Norge. Jeg ankom 22. September hvor jeg overtok rommet mitt. Den første uken var en form for fadderuke (freshers week). Første forelesning hadde jeg ikke før 2. Oktober. Ved ankomst tok vi turen rett på Jysk (Ikea ligger i LeedsL) hvor vi kjøpte dyne, pute++. Alt nødvendig man trenger både på soverommet, kjøkkenet og badet må man selv stå for innkjøp av. Man kan eventuelt kjøpe en pakke som blir levert før du ankommer, men den er litt dyr i forhold til å handle selv. Selve campus var veldig stille og øde når vi kom. Ikke alle hadde flyttet inn i ”huset” vårt (flat) enda og resten av nye ”freshers” ankom først søndagen. Dette var egentlig greit med tanke på hvor sliten man blir av at alt er nytt.

Clifford`s Tower

Tips angående det faglige og universitetet

Jeg har tre fag her i England som gir meg 60 credits tilsammen, og som tilsvarer 30 studiepoeng hjemme. Disse fagene må man sette opp før man drar, men det er ikke noe problem å få de endret når man ankommer. Jeg har byttet to av mine fag. Det gjelder bare å ta kontakt med departementet det gjelder. Min erfaring er at de som jobber her er veldig opptatte av å hjelpe og gjøre det best mulig for deg.

Jeg tar to politikkfag og et managementfag. I alle fagene har jeg en forelesning i uken og et seminar. Sammenlignet med Norge er forelesningene og seminarene relativt korte. De varer maksimalt en og en halv time. Ellers foregår forelesning og seminar nesten på samme måte, bortsett fra at foreleseren også har seminarene. Eksamensformen er den samme i alle tre fag. I alle tre fag skal jeg skrive et essay på 3000 ord, og jeg har allerede tilgang på spørsmålene jeg kan velge. Dessuten er fristen for essayene ikke før etter jul, men jeg foretrekker å få de levert før jeg reiser hjem.

York Balloon Fiesta 2017

Det var alt jeg hadde for denne gang! Neste innlegg vil jeg skrive litt mer om det sosiale, campus og selve byen York. Jeg stortrives i hvert fall enda og kan anbefale alle å dra hit på utveksling hvis man overveier det.

PS. Slenger ved en liten film fra en tur til Edinburgh noen helger siden. Det er ganske enkelt å reise rundt i tog, og York ligger ganske bra plassert hvis man vil oppleve andre steder i England. Enjoy!