Ankomst Hong Kong

Velkommen til å følge meg under mitt utvekslingsopphold i Hong Kong! Jeg studerer samfunnsøkonomi, og i mitt 5. semester i bachelorgraden har jeg valgt å reise på utveksling. Jeg valgte å reise hit fordi the University of Hong Kong sies å være et av Asia`s beste universiteter (kan sess blant annet her), fordi jeg ville reise langt, og for å forhåpentligvis oppleve store forskjeller i kultur, levekår og skolesystem. Da syntes jeg Hong Kong hørtes spennende ut.

Jeg kom til Hong Kong i dag rundt kl. 07:00 lokal tid etter 16 timers flyreise. Jeg var utrolig spent, og litt nervøs for om jeg skulle klare å finne frem dit jeg skulle. Først tok jeg «ekspressmetro» fra flyplassen, og deretter taxi. Det gikk veldig bra, men hadde litt problemer med å finne riktig bygning. Taxisjåførene vet ikke alltid hvor de skal, og har noen ganger vanskelig for å skjønne engelsk (virket det som). Det er derfor lurt å få adressene på kinesisk.

Jeg søkte studentbolig med en gang dette var mulig, men fikk ikke dette. Jeg har derfor leid privat, men det er mye dyrere enn studentbolig. Rommet jeg leier er i et kollektiv med 3 andre (for øyeblikket 2). Det virker helt ok her, men jeg tenkte ut fra bildene jeg fikk på forhånd at det skulle være litt renere her. Det er dessuten lite kjøkken, som har 1 kokeplate, og mikro som hjelpemidler for oppvarming av mat. Men på tross av litt dårligere standard enn hva jeg er vandt til, tror jeg det kommer til.å gå fint. Leiligheten ligger ganske sentralt, med kort avstand til metro (MTR), og skolen skal kun ligge to stopp unna. Det er forresten utrolig fin utsikt fra takterrassen på bygningen:

20960944_10207427254078023_1490862909_o

Synes også noen av trikkene var litt stilige, tok dette bildet på vei til matbutikken!

20961275_10207427254238027_29346923_o

Utenom å bruke litt tid på å finne frem, har jeg vært på IKEA å handlet litt ting jeg trengte. Nå gleder jeg meg til å utforske byen mer, og til å komme i gang med skoleåret!

Anita Skårnes