Reisenerver og Trumpland

Det er alltid en merkelig følelse det med å reise til et annet land på ferie. Hva må jeg ha med? Hva slags temperaturer er det? Hva vil jeg se den knappe tiden jeg er der? Solkrem? Faktor?! Det å faktisk skulle bo i et land i flere måneder som delvis innbygger og delvis turist er en helt annen verden. Solkremer og faktorer er neppe noe jeg tenker over når jeg tenker på mitt semester i Minneapolis, Minnesota. I stedet blir det flere tanker om nærområdene, folkene og ikke minst det akademiske livet som tar fokus. Her har de en helt annen vinkel å tilnærme seg lærdom fra, noe som kan minnes ungdomsskoletider med lekser, karakterer for aktivitet i undervisning og quizer. Grunnen til at jeg valgte å reise til Minneapolis og USA er at jeg var fadder for internasjonale studenter året 2015/2016. Der ble jeg kjent med en hel haug av nervøse, ivrige og sultne utenlandske studenter som jeg fremdeles har kontakt med den dag i dag, og som inspirerte meg til å gripe sjansen. På toppen av det hele ble jeg bortimot bestevenn med en amerikaner som heter Sam. Som tatt ut av en kinesisk profesi, så er det Sam som skal hente meg på flyplassen når jeg først lander i USA!

Det er 4 dager til jeg reiser. Rommet mitt med alt tøyet ser ut som en krigssone i tandem med mitt eget hode. Jeg har aldri vært i USA før, og det er dermed litt vanskelig å sette en pekefinger på hva slags forventninger jeg har. Om noe vil jeg si jeg er spent. Jeg er en skikkelig sportsentusiast, så det er med sikkerhet jeg kan si er at jeg gleder meg til se kamper med The Minnesota Vikings i NFL, det nye stjernespekkete forvandlingen til Minnesota Timberwolves i NBA og ikke minst skolelaget til universitetet The Golden Gophers. Utenom det sportslige er det kulturelle og ikke minst akademiske spørsmål som blir interessant å utforske. Hvordan blir man tatt i mot som utvekslingsstudent, og ikke minst som nordmann? Minnesota er ikke frikjent fra sine stereotyper som høflighet, skandinaviske røtter og tv-serien Fargo. Jeg håper å kunne sette meg inn og få et innblikk i hverdagen som amerikaner og amerikansk student, kulturen, uteliv, verdier, det sosiale og den generelle hverdagen med elefanten i rommet, eller det hvite hus, Donald Trump.

Jeg håper med denne bloggen å vise førsteinntrykket fra noen som aldri har vært i USA før, og spesielt de som vurderer å dra! Jeg har ingen tvil på at jeg kommer til å ha en uforglemmelig reise i den fantastiske byen som er Minneapolis. Jeg kommer til å dele mine inntrykk og noen bilder med tid. For nå må jeg finne en løsning McGyver verdig for å få igjen glidelåsen på kofferten.

Stay tuned!

Bendik