Første skoledag

Hei! Jeg heter Anna, og bor for øyeblikket i Madrid. Jeg skal studere statsvitenskap et år ved Universidad Complutense Madrid – også kalt ”La Complu”. Jeg har en hel masse jeg tenker å skrive om, blant annet språkkurset jeg tok før jeg kom hit, men tenkte jeg skulle starte med det viktigste først, nemlig første skoledag.
21-portadaws-1

Fakultetet jeg hører til.

Jeg våknet tirsdag 27. september, omtrent like spent som første skoledag på barneskolen. Kom jeg til å finne fram? Kom jeg til å ha noen å sitte sammen med? Kom jeg til å skjønne noe av det professor sier? Svaret på flertallet av disse spørsmålene skulle vise seg å være nei.

Jeg kom til fakultetsbygget en halv time før forelesning, for å ha god tid til å finne fram og kanskje kjøpe kaffe først. Da jeg var usikker på hvilket rom jeg skulle til, gikk jeg til informasjonskontoret og samtalen gikk noe sånt som dette:

Anna: ”Hei. Du vet vel ikke tilfeldigvis hvor forelesningene i ”Menneskerettigheter og statsborgerskap” skal være?”

Informasjonsansvarlig: ”Jo, de er i aula B20, men du er litt tidlig ute.”

Anna: ”Ja, tenkte det var greit å komme litt tidlig første dagen”

Informasjonsansvarlig: ”Disse forelesningene starter ikke før i februar.”

Anna: ”Åja, okei. Hva med de andre fagene på lista mi?”

Informasjonsansvarlig: ”De starter også i Februar”

Anna: ”Å, nei men da så. Takk.”

Bra start. Bra start. Gikk deretter til Erasmus-kontoret, for å søke hjelp der, hvor jeg formelig ble ledd ut døra til beskjeden om at jeg måtte finne nye fag i oversikten på nettet, og komme tilbake dagen etter for forelesningene i disse. Her føler jeg det er verdt å nevne at det var de som hadde godkjent fagene mine for dette semesteret i første omgang.

Onsdag ga jeg det et nytt forsøk, da relativt sikker på at forelesningene i det hele tatt fant sted dette semesteret (takket være min gode venninne som kommer fra Madrid og gikk på fakultetet i fjor). Denne gangen hadde jeg rett, og var nå på vei inn i min første forelesning i ”Politiske Ideologier”. Vi var ca. 30 studenter i et lite auditorium, og jeg satte meg ned ved siden av noen jenter som allerede var kommet. Professor i dette faget var en mann i 70-årene, som i tillegg til å være fra Andalucía (der de snakker en relativt uforståelig dialekt), også mumla mer enn noen andre mennesker jeg noen sinne har møtt. Dette resulterte i litt mindre omfattende notater enn jeg hadde tenkt, så jeg spilte ”jeg-er-ikke-herfra-og-skjønner-ergo-ingen-ting”-kortet og fikk notatene til hun som satt ved siden av meg. Dette er antageligvis slik en del av forelesningene kommer til å bli framover.

Neste innlegg kommer til å handle om språkkurset jeg tok før jeg kom hit, så stay tuned!

Besos fra Madrid