Forberedende språkkurs i Malaga

Her kommer innlegget om språkkurset jeg tok før jeg kom hit til Madrid. Litt feil i forhold til den kronologiske rekkefølgen, men det får dere nesten bare leve med.

Jeg valgte å dra nedover en måned før universitetet for å delta på språkkurs. Det var en av de beste avgjørelsene jeg har tatt, for det fikk jeg enormt mye igjen for, både språklig og sosialt sett. Fra starten var jeg klar på at jeg ville ta kurset i en annen by enn Madrid, slik at jeg kunne utforske en annen del av landet, i tillegg til at bystranda ikke var helt feil da gradestokken krøp opp mot 40-tallet.

14686602_10209139526439071_1059581288_n

Den danske bestyreren Kirsten og min favorittlærer Amaya.

«Debla” heter skolen, og ligger litt utenfor Malaga sentrum. Den fant jeg enkelt og greit ved å søke på de beste språkskolene i Spania, og valgte den som hadde det tilbudet som passet meg best. Lærerene var fantastiske, og språket mitt utviklet seg veldig fra uke en til uke fire. Vi startet klokken 9 og avsluttet klokken 13 hver dag, som også betød at vi hadde mye tid til å utforske Málaga og de omkringliggende småbyene. Et lite sammendrag kan man se i filmen vedlagt under. Ellers bodde jeg i en leilighet med noen av de andre elevene fra språkskolen, og vi ble veldig godt kjent. Det var også en bra måte å øve på spansken sin, fordi vi snakket mye spansk hjemme og noen av oss var i samme gruppe og kunne også gjøre oppgavene sammen.

14696983_10209139526119063_1844608295_n

Bilde fra «Camino del Rey»

I tillegg arrangerte skolen nesten daglige ekskursjoner til forskjellige steder i nærområdet, som en kunne melde seg på om en var interessert. Dette måtte man betale ekstra for, men de jeg valgte å delta på var definitivt verdt pengene. Vi dro blant annet til «Camino del Rey», som var en gåtur gjennom en fantastisk vakker canyon omkring en time fra Malaga med buss.

Jeg anbefaler på det sterkeste å ta et slikt kurs før studiestart. Det er grunnen til at jeg følte meg såpass godt forberedt da jeg startet studiene i Madrid, både språkmessig og med tanke på selvtillit til å faktisk bruke det. I tillegg kan man søke på språkstipend fra lånekassen, så fremt undervisningsspråket ikke er engelsk eller norsk, og få hele kurset dekt. Ergo er det egentlig ingen grunn til ikke å gjøre det.

I neste innlegg kommer jeg til å vise dere campus her i Madrid! Det er nok så ukonvensjonelt i grunn, så hold dere oppdatert!

Besos fra Madrid

One thought on “Forberedende språkkurs i Malaga