Servus! Nå er eksamensperioden min i Wien i gang for fullt – og hva passer ikke bedre da enn å utsette eksamensøving og heller skrive et blogginnlegg? Nå har jeg vært her i ca. fem måneder, og jeg har fått god tid til å sette meg inn i den østerrikske studenttilværelsen. I dette innlegget tenkte jeg derfor å fortelle litt mer om selve skolesystemet i Wien.
Undervisnings- og vurderingsform
På universitetet i Wien varierer undervisningsformen fra fag til fag. Det finnes forelesningsfag og seminarfag.
De forelesningsbaserte fagene som tilbys minner om den kjente norske forelesningsformen. Forelesningsfagene har koden VO (=Vorlesung). Her er det valgfritt å møte opp på forelesningene, og karakteren består 100% av en avsluttende eksamen. VO-fagene jeg tar er på 5 studiepoeng hver. I disse fagene varer eksamen i 1,5 time, og skal finne sted i vanlig forelesningssal til vanlig forelesningstid. Jeg er litt spent på hvordan selve eksamenen gjennomføres, og skal oppdatere om det i neste blogginnlegg!
Seminarfagene jeg har tatt har kodene SE og LK, men jeg må innrømme at jeg ikke helt forstår forskjellen på dem. I begge seminarfagene er det obligatorisk å møte opp til det ukentlige seminaret for å bestå. Man kan kun være borte to ganger i løpet av semesteret. Vurderingen i faget baseres på oppmøte og deltakelse i timene, obligatoriske innleveringer underveis og et avsluttende essay på rundt 3000 ord. I det ene seminarfaget mitt må man også ha en kort presentasjon i løpet av semesteret.
Innhold i fagene
Universität Wien tillater at man tar fag utenfor programmet man er nominert til. Derfor har jeg, hovedsakelig for å få en grei timeplan, kun valgt to politikkfag.
En av tingene jeg synes Universität Wien gjør bra, er at de tilbyr mange fag med fokus på Øst-Europa. Jeg er jo egentlig samfunnsøkonomistudent, så jeg vet ikke hva som tilbys på UiB av politikkfag. Men for å sammenligne med videregående skole, synes jeg det var for mye fokus på Vest-Europa og USA. Å få innsikt i ulike situasjoner i Øst-Europa jeg ellers ikke hadde hørt så mye om har jeg satt pris på.
Jeg har hatt et seminarfag som heter «East European Studies; States, markets and democracy in turbulent times». I dette faget har vi hovedsakelig sett på ulike fenomen og situasjoner på Balkan; nasjonalisme, illiberal politikk, korrupsjon, demokratisering, kapitalisme og EU-tiltredelse. Det blir lagt ut to til tre utdrag fra vitenskapelige artikler som man må lese i forkant av hvert seminar. Til disse tekstene må man skrive såkalte «response papers» i forkant av 5 av seminarene. Her er poenget at man skal stille seg kritisk til det man har lest, samt formulere spørsmål som kan bli brukt til diskusjon i timene. Timene er lagt opp til at det skal diskuteres mye underveis.
Det andre politikkfaget jeg har tatt heter «The Political System of Austria and the EU». Også dette er seminarbasert, og man må lese én vitenskapelig artikkel i forkant av timen. Dette faget var på et mer grunnleggende nivå enn East European Studies, men minst like interessant. Hovedtemaene vi var innom omhandlet EU, databeskyttelse og personvern (GDPR), kunstig intelligens, klimakrisen og grønn økonomi. I dette faget må man kun levere to response papers i løpet av semesteret, samt holde en 5-minutters lang presentasjon en gang.
Utenom politikkfag har jeg hatt et fag som handler om Holocaust i Hellas og et introduksjonsfag til kulturstudier. I tillegg kommer tysk-intensivkurset jeg tok i forkant av semesteret, samt et tysk trimesterkurs.
Trimesterkurs i tysk
Trimesterkurset varte fra oktober til desember, med klasseromsundervisning to dager i uka fra kl 09.00-11.30. Man må ha minst 75% oppmøte for å bestå. Kurset koster penger, men man får noe rabatt som Erasmus-student. Faget gir 4 studiepoeng.
Jeg synes det var veldig greit å ta trimesterkurset, særlig siden det avsluttes før jul. Det har vært deilig å ha litt ekstra tid til disposisjon nå i eksamensperioden. At det er et fag mindre å øve til nå hjelper også på motivasjonen!
Det er også mulig å ta semester-tyskkurs eller kurs på kvelden. Mer informasjon om de ulike tyskkursene finnes her: https://sprachenzentrum.univie.ac.at/en/course-calendar?no_cache=1&tx_seamtemplate_languageswitch%5Bcontroller%5D=Template&cHash=47d0dbcfcfdb7a09aa6e6eb6069bb7cd
Små forskjeller og observasjoner
Her kommer en liten liste med forskjeller og observasjoner av skolesystemet i Wien:
- Det er ikke pause midt i forelesningene, så det går i ett sett i en og en halv time. Det var litt tungt i starten, men man venner seg til det etter hvert.
- Hver time avsluttes med at både foreleser og studenter banker i bordet som en takk for i dag.
- Med unntak fra tyskkursene, har jeg ikke måttet kjøpe lærebøker i noen av fagene. I fagene jeg har tatt har læreren sørget for å legge ut relevante fagartikler og ellers holdt seg til PowerPointen i stor grad – det har vært digg både for skuldrene mine og for lommeboka!
- Mange av fagene som tilbys er sent på ettermiddag/kveld. Jeg har for eksempel hatt et fag med forelesninger fra 16.45-18.15. Men jeg vet også om fag jeg kunne ha valgt som varer til 22.00! Digg dersom du er en natteravn, men ikke helt tingen for meg må jeg innrømme.
Overlapp med semester i Bergen
Høstsemesteret i Wien, eller vintersemesteret som de kaller det, varer fra første oktober og ut januar. Undervisningen i de fleste fag avsluttes i slutten av januar. Noen eksamener blir holdt i januar, men man kan også ha vurderinger i februar.
For min del er jeg ferdig med undervisning og skoleeksamener 31. januar. Jeg har to innleveringer som har frist i midten av februar. Derfor drar jeg tilbake til Bergen 1. februar. Selv om det da er rett tilbake på skolebenken og bachelorskriving som står for tur, tror jeg ikke overlappen blir et problem. Men det kan være greit å være klar over de overlappende semestrene før man drar på utveksling.
Bis bald,
Svanhild
Takk for nyttig info Svanhild! :))
Lurte på om du har en anbefaling rundt hvilke undervisningsformer du ville foretrukket om du skulle valgt igjen? Det høres jo litt greit ut med den fleksibiliteten forelesninger gir, men kanskje litt kjekt å bli kjent med folk og ikke ha eksamensstress i de seminarfagene eller?
Hei! Beklager utrolig sent svar.
Jeg føler det kommer litt an på hvordan du ser for deg og ønsker at semesteret ditt skal se ut. Som du sier gir forelseningsformen fleksibilitet, så om du planlegger å reise en del ville jeg ha anbefalt forelesningsformen! Seminarformen er uten tvil mer sosial, og terskelen for å hilse på de ved siden av deg er lavere i seminarfagene siden man diskuterer underveis i timene og gjerne lærer navnene på hverandre gjennom undervisningen. Forelesningsfagene har ingen pauser, så for å bli kjent med folk i forelesningene må man enten komme tidlig eller prøve å hilse på folk etter forelesningene.
I skrivende stund har jeg akkurat fått sommerferie, og har kjent at det har vært litt stress med overlappende semester i Bergen. Dersom jeg hadde utnyttet tiden min i Wien litt bedre, kunne jeg i teorien ha skrevet tekstene til seminarfagene før jeg dro hjem, da de fleste oppgavene ble lagt ut rett etter nyttår.
Dette ble kanskje litt rotete, men hovedpoenget mitt er at jeg personlig synes en blanding var fint, men at jeg hadde anbefalt å ta flest seminarfag, og kanskje bare ett eller to forelesningsfag. Men for at seminarfag skal være mer chill må du ikke gjøre som meg og utsette skrivingen til et par dager før fristen :))
Håper dette var til hjelp. Lykke til!