Irland byr på spennende opplevelser

Hei Igjen! Mari og jeg (Thea) har opplevd utrolig mye gøy siden siste oppdatering. En av de beste opplevelsene vi har hatt var fallskjermhopping i Frankrike. University of Limerick har en fallskjerm klubb med både tandem, pakke-kurs og lengre turer til Portugal og Frankrike der man lærer å hoppe selv. Til en pris av kun 5000 kr dro vi fem dager til et lite sted i Frankrike som heter Gap der vi fikk både kurs, hopp, bolig, mat og flybilletter med i prisen. Vi startet turen med et to dagers kurs og hoppet deretter Static Line hvor man er festet til flyet slik at fallskjermen åpner seg, men man hopper alene. Mari og jeg var alltid i samme fly og hoppet etter hverandre, for et adrenalin rush! Jeg var også heldig nok som fikk muligheten til å ta et fritt fall før vi dro hjem. Fallskjerm klubben arrangerer også en to ukers tur i mai der alle som har vært med i fallskjerm klubben har mulighet til å være med, selv om man ikke er student ved universitetet lengre. Jeg er hekta og skal absolutt fortsette denne hobbyen hjemme i Norge.

Her er en liten video fra turen:

Irland er stor på høytider, og Christmas Day er en populær tradisjon blant studentene som vi ikke har vært borti før. I løpet av oppholdet vårt har vi blitt gode venner med noen irske jenter som har tatt oss med på mange festligheter, inkludert Christmas Day. Tradisjonen tar plass en dag i slutten av november og går ut på at alle studentene feirer «Christmas Day» på en litt annerledes måte enn med familien. Studentene starter dagen med vors på en pub eller hjemme klokken 7-8 om morgningen. Deretter drar man på klubb i 12 tiden og holder på frem til en eventuell etterfest på kvelden. Vi fikk beskjed om at «ugly Chirstmas sweater» var kleskoden, inkludert annet tilbehør. Det er også vanlig å møte venner kvelden før, lage middag og se på julefilm, noe vi gjorde med kollektivet vårt.

For oss har det også vært viktig å besøke byene utenfor Limerick. Vår venn Catherine hadde nylig bursdag og tok oss med til hjemstedet hennes i County Kerry, i en liten by som heter Tralee. De Irske studentene drar hjem i helgene for å jobbe og se familien sin, noe som gjør at vi ikke ser de særlig ofte i helgene. Derfor var det ekstra hyggelig å få hatt en ordentlig helg sammen med familien og vennene hennes. Vi fikk sett de vakre strendene som Kerry er kjent for, de massive klippene og den lille byen Dingle. Dette er steder vi absolutt anbefaler å besøke dersom man er i Irland. I tillegg til dette feiret Catherine bursdagen sin med oss og hele familien, her snakker vi kusiner, fettere, tanter, onkler, familievenner osv. Det var sikkert opp til 50 stk bare for denne feiringen, og de irske er gode til å ha «good craic», så stemningen var på topp.

Vi gleder oss til å fortelle enda mer om hva Irland har å tilby

• Mari & Thea