Den grønne øy – førsteinntrykk av Irland!

Irland for meg har alltid vært et ukjent land, rett bortenfor London, som jeg ikke har noen tilknytning til gjennom hverken familie eller venner. Før jeg reiste ned var jeg utrolig spent på hva som ville møte meg. En ting er derimot sikkert, og det er at alt har vært over ALL forventning de første ukene.

«Adare manor», «Cliffs of moher» og en hyggelig café!

Mitt navn er Mari og jeg er en 22 år gammel student som studerer medie- og interaksjonsdesign ved UiB. På fritiden elsker jeg å spille tennis, gå tur og sosialisere meg. Høstsemesteret 2022 er mitt 5 av 6 semester på min bachelor. Alle mine 30 studiepoeng dette semesteret er valgfrie, og jeg ønsket derfor å reise på utveksling, til et litt annet sted og med helt andre fag.  Utvekslingsoppholdet her nede tilbringer jeg sammen med Thea, som også studerer det samme som meg ved UiB.

Limerick er byen jeg befinner meg i, cirka 2.5 time fra Dublin som sikkert flere kjenner til. Limerick ligger på vestkysten, er den 4 største byen i Irland og består av både by (med mye liv!) og grønn, frodig natur. Du må ikke kjøre lenger enn 10 minutter før du ser et slott, en golfbane eller en pub.

Universitetet jeg skal tilbringe 4 måneder hos heter University of Limerick. Her skal jeg ta to fag innenfor journalistikk, to fag innenfor irsk kultur, og et engelskfag.

Thea og jeg bor via skolen og bor i Troy Village, det koster oss rundt 700 euro i måneden. Matvarer her nede er billigere enn i Norge så det er utrolig deilig! Vi bor off-campus, noe som vil si at vi har cirka 20.minutter å gå til skolen.

De første ukene har bydd på masse spennende. Vi har hatt «orientation week» på skolen. Orientation week er en hel uke (uten fag) hvor du kun møter opp og blir kjent med skolen og alle dens tilhørende bygninger og systemer. Liknende første uken på UiB. Vi har også hatt en liknende fadderuke som hjemme, men her borte er det opp til en selv hvor mye man blir med på og man får heller ingen fadder. Dette har gjort at jeg har måttet bli kjent med folk på egenhånd veldig raskt! 🙂

Universitetet har også et internasjonalt kontor hvor det er mye hjelp og få, men ikke minst masse arrangmenter! Kontoret arrangerer massevis av utflukter for utvekslingsstudenter som man kan melde seg på. Slik får man for kun 35 euro opplevd masse av Irland på en hel dag (typisk en sønsdag). Thea og jeg benyttet oss av dette og besøkte Cliffs of Moher innen den første uken var omme. Det er Irlands nr.1 turistattraksjon, og det var helt fantastisk!

Andre uken hadde vi «fagshopping», hvor du går på alle forelesninger du ønsker for å finne ut hvilke fag du ønsker å ha. Dette gjør at man får stor fleksibilitet til å sette opp sin egen timeplan, og vi har fikset så vi har tilnærmet fri hver eneste torsdag og fredag! Dette gjør at vi allerede har fått mulighet til å ta en tur ut av Limerick på egenhånd. For noen dager siden besøkte vi tettstedet Adare, som kanskje må være et av de fineste stedene jeg har vært. Vi besøkte slottet der nede og spiste på restaurant! sååå fint!

Som utvekslingsstudent her nede har jeg også mulighet til å melde meg inn i en rekke med klubber og societies. Alle disse gruppene har ubestemt antall med plasser og det er derfor god mulighet som utvekslingsstudent til å være med på mye morro. Jeg har meldt meg inn i surfeklubben, windsport klubbe, friluftsklubben og fallskjermklubben!

«Milk market I sentrum», «Cliffs of moher» og skolen min!

Gleder meg til å oppdatere dere videre om utflukter, eventyr og reisen videre!
Klem Mari