ESN i Nijmegen!

Heihei,

Jeg har kommet tilbake til Norge fra Nederland og endelig funnet roen for å skrive et nytt innlegg. Tidligere skrev jeg om ESN (Erasmus Student Network) som arrangerer alt fra bowling til dagsturer til fester. Instagramen deres er @esnnijmegen , verdt å følge viss du skal til Nijmegen!! I starten er det veldig lurt å skaffe seg et ESN- kort sånn at du får rabatter på ulike arrangementer og blir oppdatert på alt som skjer.

Fester

Jeg så nettopp en post på instagram der de oppsummerte dette vår semestret. De har totalt arrangert 123 arrangementer, derunder 24 fester og 9 turer til forskjellige plasser i Nederland. Hver tirsdag var det ‘International Tuesday’, som var fester på en av utestedene i Nijmegen sentrum. Det hadde alltid et eller annet tema, som for eksempel neon eller hawaii. Her møte jeg på mange som ble mine nærmeste venner på utvekslingen!

Reiser i Nederland

Før utvekslings semesteret lagde jeg en liste over plasser jeg hadde lyst å reise til. Har lagt til en screenshot av listen, så ta gjerne inspirasjon fra den om du skal til Nederland!

Som du ser har jeg ikke klart å reise til alle plasser i utvekslings året, men skal fullføre den senere når jeg kommer tilbake!! Tog systemet er så til rette lagt i Nederland at alle plasser er veldig lette å reise til. I tillegg til det er landet ikke stort i hele tatt, fra sør til nord tar det ca. 4 timer med bil. Det greier vi som har budd i Bergen lett haha.

ESN satt opp 9 turer til ulike plasser dette semesteret. Her trenger du bare å melde deg på og betale litt for å bli med. De ordner togbilletter, en guidet tur rundt i byen av de som organiserer dette i ESN og eventuelle aktiviteter som blir gjort. Jeg var med til Rotterdam og Leiden/ Keukenhof. Begge en dagstur fra Nijmegen. På disse turene er det mange som blir med og er veldig koslig å igjen bli kjent nye internasjonale studenter. Uansett om du ikke kjenner noen som skal, reis!! Mange er i same båt og er veldig åpne til å bli kjent med nye folk. Selv gjord jeg det med Rotterdam turen i starten av semestret og det er en av de gøyeste turene jeg var på i Nederland. Vi gjord alt fra å se byen, drikke kaffe til å være i euromast som er det høyeste vakttårnet i Nederland på 185 meter. Virkelig det høgeste du kommer i Nederland.

Turen til Leiden og keukenhof var også veldig fin! Leiden ligger i provinsen «Zuid- Holland» nesten ved sjøen og rett ved Den Haag, som jeg personlig synes er den fineste byen i Nederland. Leiden er den eldste universitetsbyen, har typiske nederlandske kanaler og er blant annet også kjent for viktige museer som ligger der. Rembrant er født her- så elsker du historie og kultur er dette plassen å reise til!! Snakk om typisk nederlandsk så tenker en på tulipaner- Keukenhof som er en botanisk hage ligger en liten busstur unna. ESN organiserte alt dette for oss. En føler seg veldig turist når en reiser dit, men det er 100% verdt å sjå mens du studerer i Nederland. Se bilde som jeg har lagt til fra turen 😊

Kontakt meg gjerne vist du lurer på noe! @lunawinkelhorst på instagram!!

Klem Luna <3