Erasmus Student Network HSE Spb

Dette innlegget blir helt og holdent forbeholdt skryt av Erasmus Student Network. For et fantastisk tilbud til alle vettskremte og bortkomne utvekslingsstudenter!  De har gjort ankomsten i St. Petersburg, oppholdet så langt, og innføringen i alt det hverdagslige så enkel som den kunne fått blitt. Ikke bare arrangerer de flere kule arrangementer og turer, men jammen tilbyr de også en fadder, samt døgnet-rundt support dersom du er på jakt etter et solarium eller autentiske russiske klesbutikker. La meg utdype:

Fellesskapet
Dette er ikke kun takket være ESN, men også grunnet deres innsats er det blitt et fantastisk fellesskap utvekslingsstudentene mellom. Hver dag går med til å se film sammen, handle mat sammen, gå til og fra skolen sammen, lage mat sammen eller spise ute, gå på bar eller spille bordtennis. Det skjer noe hele tiden, og det har begynt å bli vanskelig å ha tid til klesvask og lesing, da det hele tiden er femti forskjellige mennesker som vil finne på noe gøy. Ekstra gøy blir det når det arrangeres ting som alle  kan bli med på samtidig. Dette er ESN veldig flinke til å stelle i stand.

Turer
Både store og små utflukter. Noen er gratis, andre er ikke. Ingenting er obligatorisk, men dersom du er like mottakelig for sosialt press som meg (hvilket jeg anbefaler å være), møter du på alt. Det er kulturkvelder (litt teit), filmkvelder (på russisk), bowling, bar crawl, galla, sightseeing, museumsturer, konserter, skøyting, og turer til aktivitetsparker og fornøyelsesparker.
Dessuten arrangerer de nå i februar en tur til Murmansk. Murmansk ligger helt nord i Russland, ganske tett til møtepunktet mellom Finland og Norge. For 3000kr blir vi flydd opp, får fire dager på hostell, mat, hundesledetur, båttur, tid i slalåmbakken og omvisning i Murmansk. Deretter tar vi toget hjem, og får på denne måten sett litt mer av Russland enn det vi har rukket til nå.
Det vil også bli arrangert turer til Moskva, Sotchi, Finland, Sverige, Danmark, Estland, på den transsibirske jernbanen og andre små steder i Russland. Da det for det meste er utvekslingsstudenter som benytter seg av disse tilbudene gjør dette at fellesskapet bare blir enda sterkere.

Fadder
Som jeg nevnte i forrige innlegg tilbyr ESN en fadder til alle utvekslingsstudenter. Fadderen henter og bringer, fikser SIM-kort, metro-kort og alt annet en kunne trenge. Disse fadderne er hjelp og støtte gjennom hele oppholdet, og er helt supre å ha dersom en blir stoppet av politiet en fuktig kveld på Dumskaya (St.Petersburgs bargate), eller trenger hjelp hos legen. De kan oversette og stiller med tips og triks for å – ikke bare overleve, men også trives i en ny og fremmed by.