Hvorfor velge Russland

Når jeg først hadde søkt, og endelig bestemt meg for å reise på utveksling til Russland, var det veldig mange som spurte det åpenbare spørsmålet; «Hvorfor Russland»? Dette var et spørsmål jeg selv stilte meg selv daglig, hvor velge akkurat den store skumle naboen vår av alle muligheter vi utvekslingsstudenter har. Svaret var i starten at jeg ville skille meg ut, gjøre noe som kanskje ikke er helt det vanlige. Disse siste månedene derimot, har Russland vokst mer og mer til meg. Valget mitt har føltes intet annet enn naturlig og riktig som tiden har gått. I dag sitter jeg og kunne ikke vært mer fornøyd med oppholdet mitt (det er riktignok små detaljer som kunne vært endret, men ingen ting å gråte over 😉 ). Her kommer noen eksepsjonelle grunner til hvorfor jeg har vært fornøyd med oppholdet mitt:

Kulturen
Russland har uten tvil en av verdens mest berømte og folkerike kulturer. Det er så utrolig mange ulike museer, monumenter, historiske bygninger, flotte kirker og meget mye mer man kan se og oppleve her i Russland. Moskva er fylt til randen av attraksjoner, alt fra flotte utsmykkede kirker som stammer 700 år tilbake i tid, til Stalin sin personlige nød-bunker fra den kalde krigen.

-Alle religioners temple i Kazan 🙂
Maten
Russisk mat, spesielt Borsch, er fantastisk. Russland har et meget godt kjøkken, i tillegg er Georgisk mat et opplevelse man bare må prøve seg på her nede!! Resturantene ligger overalt, og prisen er gjerne svært komfortabel i forhold til Norge 😉

Det sosiale
Dette er kanskje det mest åpenbare, alle utvekslingsstudenter i Russland blir venner, ettersom alle bor sammen på dormen. I tillegg er dorm-livet noe man faktisk burde ha vært gjennom, det anbefales på det sterkeste, både for de positive og negative opplevelsene:) Ettersom man bor så tett på hverandre, gjør man alt sammen, fra lesing til middag hver dag nesten. Det er svært lett å få seg venner her nede:))

Se Russland
Så langt har jeg besøkt St. Petersburg, Kazan, og skal førstkommende helg en liten tur til Sibir. Det er så utrolig mye man kan oppleve i Russland som man gjerne ikke vet før man faktisk kommer hit og prater med noen som kjenner til det. Jeg har vært en helg i St. Petersburg, Kazan og skal nå til Sibir! Ikke bare er det billig å reise, men det er en opplevelse uten like, jeg har tatt alt fra førsteklasse tog til 13 timers tog av det billigste av det billigste. Så reising er definitivt noe av det kuleste jeg har opplevd her nede!

Prisene
Jeg må innrømme at det har vært svært gunstig for lommeboken å leve i Russland dette semesteret. Det blir så utrolig i forhold til Norge at det er vanskelig å sette ord på det. Middag ute koster gjerne rundt 400-700 rubler, som er ca 50-80 kroner, og da får man en fullverdig middag man blir mett av. Lunsj er litt billigere, man alt er hva man gjør det til. Når jeg handler på matbutikken til 1000 (120 kr ca) rubler ca har jeg gjerne fått kjøpt inn middag til 2-3 dager + frokost, pålegg og diverse. Samtidig må jeg jo nevne at alkohol er så helt sykt billig at jeg vet ikke, Russland er jo som sagt kjent for sin tidvis heftige drikkekultur 😉

Fleksibilitet
Jeg har tidligere skrevet om hvordan byråkratiet er en plage (Noe det virkelig til tider er altså), men det kan også virke helt fantastisk til din egen fordel. Her om dagen fikk vi en mail fra en av professorene våre, som spurte hvilken dag vi ville ha eksamen (vi fikk ulike datoer å velge mellom). Da stemte vi rett og slett på hvilken, og slik var det, en av studentene kunne ikke den datoen, og svaret var da at hun kunne ta den en dag senere som passet bedre. Dette er så fjernt fra hvordan det gjøres i Norge, og det er så gøy til tider. Professorer og forelesere er gjerne veldig fleksible til innleveringer / prøver og alt av papirarbeid, slik at faktisk kan tilpasse det sin hverdag, noe som er veldig deilig hvis man plutselig har fått mye å gjøre:)