Halvveis! :O

Herregud som tiden flyr, tenkte jeg skulle komme med en oppdatering om hverdagen så langt! Som overskriften viser er utvekslingsoppholdet mitt ca. kommet halvveis, og jeg kan ikke si annet enn at tiden har flydd av gårde! Det er rart å tenkte på at det er hele 2 måneder siden jeg flyttet til Russland, det virker nærmere som 2 år, med tanke på alt som skjer her nede. De siste ukene har vært svært hektiske, vi var en helg i St. Petersburg (noe jeg anbefaler på det svært sterkeste hvis man noen gang skulle ta turen over til «the great motherland», og det var intet annet enn fantastisk!!

Med muligens enn enda vakrere arkitektur enn Moskva, ble det en svært innholdsrik og fantastisk tur. Været var på vår side, og en vakker solskinnsdag skader selvfølgelig ikke heller!

Videre så har basketball-sesong begynt her borte, og jeg klarte å komme med på skolens basketball-lag (første nordmann og eneste utvekslingsstudent, så det var utrolig kult!). Foreløpig er vi 2-1, og det er utrolig spennende å være en del av idrettskulturen her borte, selv kamper i denne skoleligaen er utrolig populære, og det er stort oppmøte og engasjement rundt hver kamp! I tillegg synger man nasjonalsangen før hver kamp, så det er tydelig at idrettskulturen har stor plass.

– Det var god stemning etter at vi vant første kamp 101-67!

Til litt nyere tider, så har mid-terms akkurat begynt å komme fra denne uken. I Russland er det slik at fagene er delt i 2 kategorier, den ene kategorien av fagene har en slutteksamen på slutten av semesteret (likt som Norge), mens den andre kategorien har 3 «prøver/mid-terms/innleveringer/framføringer i løpet av semesteret. Står man på alle disse «mid-termsene», slipper man å ta siste eksamen, karakteren i faget blir da gjennomsnittet fra disse 3 vurderingene. Et flertall av fagene mine er i denne kategorien, og disse 2 ukene har jeg derfor vurdering i alle fagene mine. Det blir mye jobbing, og sene kvelder, men selve prøven / framføringen er i seg selv veldig overkommelig, samtidig er professorene gjerne litt «snillere» med utvekslingselever, da vi ofte bare er her 1. semester.

Utenom det ruller hverdagen videre i Moskva, med en såpass stor by (offisielt 15 million innbyggere) er det nok å utforske. Man kan nesten si at Moskva alene er som et eget land. Hver helg utforsker vi nye museer/parker/plasser/steder av byen vi ikke har sett før. Moskva er en utrolig vakker og fin by å bo i. Jeg er utrolig fornøyd med både valget og oppholdet mitt så langt. Så skal det sies at det hjelper at prisene i Moskva er langt mer rimeligere enn prisene i Norge! 😉

De neste ukene blir det derimot en del skolearbeid, før det roer seg litt ned igjen før eksamensperioden løfter seg. I Russland er det ortodokse, noe som betyr at de feirer jul i januar, det er derimot mulig for oss utvekslingsstudenter å ta eksamen i desember (i tillegg som tidligere nevnt er det ikke alle fag jeg har en siste eksamen i heller 🙂 ) Det er en litt merkelig ting med MGIMO, datoer / frister er helt opp til foreleseren / professoren i det respektive faget! Vi har forhandlet oss til datoen for eksamen i et av fagene, noe som hadde vært helt utenkelig i Norge, så har man en dato man egentlig har eksamne, men som virkelig ikke passer, er professorene veldig fleksible til å la det ta eksamen en annen dag. Det samme gjelder for både prøver/innleveringer/framøringer. Dette er svært behagelig når man har en hektigs hverdag og mye som skjer!

Videre skal jeg være flinkere til å oppdaterer oftere, men så langt håper jeg alle får en fin kveld og finner nytte av innleggene mine 🙂

до свидания! 🙂