Praktisk informasjon for deg som skal studere ved AUC Egypt

Cairo veiw

Hei igjen. Da tenkte jeg at jeg kunne legge ut et innlegg med all praktisk informasjon for deg som kunne tenke deg å ta et eller flere semester ved AUC.

Først og fremst var selve søknadsprosessen utrolig enkel. Veilederne til UiB forklarte alt jeg måtte gjøre. Du får tilsendt en enkel og forståelig veiledning til at som trenger å gjøres. Videre måtte jeg fikse meg passbilder og gi disse til UiB slik at de kunne sende dem inn til AUC. Ingen anelse om hvorfor dette egentlig blir gjort, da jeg har måttet gi fra meg ca. 4-5 passbilder siden jeg kom her til samme sak (visum-søknad). Her koster det derimot 35 kroner for ca 20 passbilder så det er ikke noe stress.

Campus Tahrir Square

Videre ventet jeg bare på svar, noe som tok sin tid. Siden jeg hadde fått en av to friplasser som UiB har her, så visste jeg at jeg kom til å komme inn på skolen, så jeg stresset ikke noe med dette. Det eneste var avgjørelse om avreise og bosted. Jeg valgte å bruke Airbnb for hele oppholdet. Dette virket som en god løsning. Man kan selvsagt bo på campus, men det anbefaler jeg VIRKELIG ikke. Etter 3 uker valgte jeg å flytte fra leiligheten jeg leide gjennom Airbnb til en leilighet jeg nå leier med ei fransk jente i et annet område. Dette av praktiske årsaker.

Det jeg derimot anbefaler er: fiks deg en uke eller to på Airbnb enten nær new campus (new Cairo, Rehab, Nasr city) eller Maadi. Da bor du fint, godt og det er enkelt å komme seg til skolen de første dagene. Deretter ville jeg ha flyttet inn i en leilighet som man leier, gjerne med medstudenter som er på let etter leilighet, eller med fremmede. Dette er supert enkelt. Man melder seg bare inn i grupper på facebook som: Accommondation Cairo / Acommondation downtown – Zamalek osv, eller sjekker ut roomster.com eller craigslist.

Områdene jeg anbefaler er:

Maadi – hvis du vil bo i et rolig område som er litt eksludert fra sentrum, men veldig greit hvis du går på new campus. Det går busser til skolen hver dag, og du slipper å føle deg ekskludert fra resten av Kairo hvis du bor her.

Zamalek – finere område enn downtown, mer utlendinger, dyrere og ypperlig hvis du tar ALI kurset og går på Tahrir campus men vil ha en pause fra det hektiske livet i sentrum.

Downtown – hvis du vil være nær skolen og hvis du ønsker å være i hjertet av Kairo.

Jeg flyttet til Zamalek etter 3 uker i Maadi. De fleste av vennene mine fra skolen og generelt bor i downtown / garden city og trives godt. Det er mer støy, lavere standard og billigere husleie. Hun ene betaler 1200 kroner i mnd. De andre er nærmere 2000 per mnd. I Zamalek bor jeg i en fin leilighet med to soverom, bad, kjøkken, stue og balkong. Jeg betaler 3000 kroner i måneden. Jeg bruker ca 10 minutter med taxi/uber til skolen, og trives veldig godt her.

Zamalek

Når det kommer til selve skolen er det vanskelig for meg å svare på noe annet enn ALI programmet. ALI programmet er utrolig intensivt, og man må jobbe mye med lekser og generelt ord, utrykk og lignende hver eneste dag etter skolen er ferdig. Det som er utrolig kjekt derimot er at man faktisk får bruke det man lærer med en gang. Lærerne er utrolig behjelpelige og jeg har fått private timer før skolestart over en lengre periode da jeg har «slitt» litt med å føle at jeg klarer å forstå alt. Dette viser at de bryr seg om studentene og ønsker at alle skal få dette til. Nå begynner det å gå bedre for meg med arabisken, og det er utrolig spennende å se at man faktisk kan bruke det man lærer.

Jeg studerer som nevnt tidligere både moderne standard arabisk og egyptisk, noe som kan være forvirrende i begynnelsen. Men etter mye hard arbeid er det verdt det absolutt! Det jeg kan anbefale alle som ønsker å studere arabisk er å prøve å sette seg litt inn i det før du reiser ned. Det gjorde ikke jeg. Prøv å lær deg alfabetet, og prøv å lær deg tallene. Da har du kommet langt før oppstart.

Campus Tahrir Square

Ellers kan også alt i Egypt bestilles på døren, noe som kan være utrolig praktisk i en hektisk hverdag med trafikk, skole, lekser og sosialt. Apper jeg anbefaler å laste ned enten du skal studere her eller bare skal besøke Kairo er:

UBER – beste måten å komme seg rundt i Kairo. Legg til bankkortet ditt som betaling slik at du alltid kan komme deg hjem. Taxi sjåfører har som regel ikke veksel, og du bør kunne noe arabisk for å avtale pris og forklare veien.

Otlob – levering av mat (lignende Foodora). Koster 5 kroner for levering.

Instashop – levering av dagligvarer, alt fra kjøtt til grønnsaker til shampoo til sigaretter. Koster 5 kroner for levering.

Drinkies – levering av alkohol (kan ikke kjøpe alkohol på vanlige butikker så det er denne appen alle bruker). Anbefaler ikke å drikke lokal sprit eller vin. Dette vil jeg deg tidenes bakrus i form av hodepine. Derimot fungerer lokal øl som «Stella» veldig bra. Koster 5 kroner for levering.

Campus New Cairo

Det er helt sikkert noe jeg har glemt i dette innlegget, så det er bare å spørre hvis noen lurer på noe! Man blir fort vant til livet i Kairo. Økonomisk bør man ikke være redd for å flytte her. Jeg har vært avhengig i Bergen av å ha to jobber ved siden av studiene. Her er alt så billig at man klarer seg ypperlig på studielånet og stipendet. Er man ekstra smart med pengene så har man også god nok råd til å reise rundt i landet.

(Ps: bildene i dette innlegget er lånt fra google, da jeg ikke har noen bra som viser campus eller området)

xoxo Live Idland