Søknadsprosess – utveksling i Albany, NY, USA

Heisann!

Jeg heter Kiri og jeg begynte nettopp på mitt siste semester på sammenliknende politikk. I går var det nøyaktig ett år siden jeg dro til USA hvor jeg var på utvekling i Albany, New York State vårsemesteret 2019. Siden det nærmer seg søknadsfrist for utveksling neste semester tenkte jeg å skrive litt om søknadsprosessen til SUNY at Albany/UAlbany i dette innlegget. Et eget innlegg om Albany og SUNY er rett rundt hjørnet! Veldig kort kan jeg nevne her at Albany er delstatshovedstaten til New York State, og ligger nord i staten cirka 3 timer unna New York City. SUNY (State University of New York) er et nettverk av 64 universiteter i New York State, og SUNY at Albany/UAlbany er altså et av disse.

Søknadsprosessen for å dra på utveksling til Albany var mer tidskrevende enn jeg så for meg på forhånd, men det var absolutt verdt å bruke tid på! Jeg vet lite om søknadsprosessene til andre skoler man kan dra på utveksling til, og vil derfor påpeke at jeg her skriver om søknadsprosessen til UAlbany spesielt og ikke kan uttale meg på vegne av de andre utvekslingsavtalene. Jeg tror dog at søknadsprosessen jeg var gjennom i forbindelse med UAlbany er ganske vanlig i forbindelse med utveksling til universiteter i USA.

I første omgang søkte jeg til UiB om å få dra på utvekling til Albany. Da jeg fikk svar av UiB begynte den ganske så omfattende og tidskrevende søknadsprosessen til UAlbany. Søknaden til UAlbany bestod av en rekke ulike ting. Jeg opprettet en «søknadsprofil» som var åpen til en viss frist, der jeg kunne laste opp etterspurte dokumenter frem til fristen gikk ut. Da jeg søkte til UAlbany krevde skolen følgende dokumenter (dette kan ha endret seg siden jeg søkte, men jeg antar at det er tilnærmet likt i dag også): 1. Bekreftelse på engelskunnskaper (dette ble sendt i form av et dokument skrevet av en av utvekslingsrådgiverne på UiB med utgangspunkt i engelskkarakteren fra vitnemålet fra videregående), 2. Vitnemål fra høyere utdanning (oversatt til engelsk), 3. Personlig motivasjonsbrev (på ca. 2 sider), 4. Brev med bekreftelse på finansiell støtte for oppholdet (hvilket man kan få av lånekassen), 5. To anbefalingsbrev fra to ulike akademiske referanser (her oppgir man personalia til to referanser som selv laster opp anbefalingsbrev, altså får ikke søkeren se hva referansen har skrevet om han/henne. Jeg anbefaler å kontakte to stykker som du stoler på og som du har hatt, eller har, et godt forhold til. Det trenger ikke være akademikere eller professorer fra universitetet, men kan også være lærere man har hatt på videregående – jeg tror det viktigste er å oppgi referanser som man stoler på og som man kan snakke med underveis i prosessen), 6. Bilde av signatur + kopi av pass og førerkort for å bekrefte at det er du som søker, 7. søknad i forbindelse med studentbolig og «meal plans», 8. Lese igjennom og bekrefte at man har lest ulike dokumenter som handler om USA, visum, amerikansk væremåte & kultur samt «det amerikanske klasserommet» og informasjon om pensum, 9. Foreløpig registrering av ønskede emner, 10. Bekreftelse på vaksinering og helseforsikring.

Listen over ting som skal med i søknaden til UAlbany er lang, og jeg lyver hvis jeg sier at det ikke tok lang tid. Det er dog viktig å påpeke at rådgiverne både ved UiB og ved UAlbany var svært hjelpsomme under prosessen, og guidet meg gjennom alt jeg lurte på. En del av dokumentene (eksempelvis: bekreftelse på engelskkunnskaper, vitnemål, bekreftelse på finansiell støtte, anbefalingsbrev og bekreftelse på vaksinering og helseforsikring) er dokumenter det ikke er så mye jobb med annet enn å kontakte de som sitter med adgang til nevnte dokumenter. Etter at jeg hadde lastet opp alle dokumentene og søknaden min var ferdig, tok det rundt to måneder før jeg fikk endelig svar og kunne bekrefte at jeg ønsket plass ved UAlbany! Da dette var gjort sendte UAlbany en liten bunke med dokumenter til meg i posten. Disse dokumentene trengs for å kunne søke om visum til USA. Jeg anbefaler på det sterkeste at du som skal på utveksling til USA søker om visum-intervju på den amerikanske ambassaden så fort du får bekreftet plass på et universitet i USA og vet at dokumentene er på vei. Selve intervjuet hos ambassaden er kort, men ventelisten til disse er lang. Bestill intervju så fort det lar seg gjøre! I forbindelse med visumsøknad og visum-intervju er det også en del dokumenter som må bli tatt med – blant annet dokumenter fra universitetet i USA og bekreftelse på finansiell støtte for oppholdet fra lånekassen. Informasjon om dette finnes på ambassadens hjemmeside.

Jeg vil ønske deg lykke til med søknadsprosessen – det føles kanskje tidskrevende her og nå, men jeg kan med hånden på hjerte si at det kommer til å være 100% verdt det! Det er bare å ta kontakt med meg dersom du har noen spørsmål angående søknadsprosessen til UAlbany eller utvekslingsoppholdet i Albany generelt! Jeg legger ved noen bilder fra Albany og campusområdet til UAlbany. Som sagt er et eget innlegg om Albany og SUNY rett rundt hjørnet!

• Kiri

På campus!

Fontenen som ligger cirka midt på campus, et populært område på varmere dager!

På det kaldeste var det -38 effektive kuldegrader under mitt opphold i Albany!

Downtown Albany, cirka 15 minutter med buss fra skolen.