Det sosiale livet ved UoY + totalopplevelse

Hei, nå er jeg vel hjemme fra utveksling ved University of York! Jeg tenkte å oppsummere min utvekslingsopplevelse og skrive litt om det sosiale miljøet på og utenfor universitetet.

Når jeg tenker på det i ettertid, så har jeg hatt det veldig bra på utveksling. Det henger nok sammen med at York og England virkelig var byen og landet for meg. Når du ikke er på skolen har York masse å by på, spesielt av restauranter, cafeer og puber av alle slag. Forholdet spisesteder delt på antall innbyggere er helt over alle proporsjoner. Ettersom jeg er over snittet begeistret for slott, aristokrati, kongelige og historien som hører med, så hadde jeg det veldig gøy med å besøke store aristokratiske eiendommer utenfor York og i England generelt.

Meg med komplett overtenning foran Highclere Castle, der hvor Downton Abbey er spilt inn.

Samtidig som byen jeg bodde i hadde mye å si for min opplevelse ville det ikke vært noe hvis det ikke hadde vært for folkene jeg tilbrakte tiden min med i York. De fleste som drar på utveksling er jo klar over at det er fort gjort å havne i en «utvekslingsboble» der man tilbringer det meste av tiden sin med andre utvekslingstudenter fra andre land. Jeg prøvde å være bevisst på dette når jeg ankom York, så derfor ble jeg med på et Netballag (blanding av basketball og håndball) for å prøve en ny sport og bli kjent med litt engelskmenn. Det var vanskelig og gøy å lære en ny sport, spesielt siden dette er en sport som de fleste engelske jenter har spilt hele livet. De hadde sosiale arrangementer en gang i uka, som jeg ble med på noen ganger. Selv om dette var gøy, så endte jeg opp med å prioritere å finne på ting med andre utvekslingsstudenter siden vi hadde mer til felles, og disse vennene ble til slutt viktigst for meg. Vi reiste rundt sammen og delte våre erfaringer med å være utvekslingstudent i York. På slutten av oppholdet så tenkte jeg mye på at oppholdet virkelig ble bedre og bedre for hver dag, fordi da har man virkelig blitt ordentlig godt kjent med folk. Jeg hadde i tillegg middag og frokost inkludert og da ble livet på universitetet med en gang mer sosialt.

En av mange middager jeg delte men denne fine gjengen i en dining hall på campus.

Jeg ble likevel med på forskjellige ‘societies’ (typ. forening), både Dog Society, Outdoor Society og Baking Society. Det er ikke forpliktende i det hele tatt og jeg ble bare med når jeg hadde tid og lyst. Det kryr av forskjellige societies ved universitetet, Coffee Society, Taylor Swift Society, Scandinavian Society og Feminist Society for å nevne noen. Du finner garantert et (eller flere) som passer deg! Mulighetene for å engasjere seg i noe er virkelig der hvis man føler behovet for det. Onsdag ettermiddag er forbeholdt sport og societies, og da er det ingen forelesninger og seminarer.

Jeg betalte £4 (dette gjelder for et helt skoleår) og kunne komme hver onsdag å kose med masse fine hunder<3

Hvis du tenker på om du burde dra på utveksling, så bare søk! Jeg var veldig i tvil når jeg skulle søke i fjor høst, og endte med å sende inn søknad dagen før fristen. Dette var på grunn av en venn av meg som sa at jeg bare skulle søke, også ville jeg kjenne når jeg kom lenger ut i søknadsprosessen om jeg virkelig ville eller ikke. Man kan jo alltids trekke seg før søknadsprosessen tilspisser seg. Når jeg fikk svar om at jeg hadde kommet inn i York, så kjente jeg med en gang at jeg hadde lyst og er veldig glad for at jeg dro. Ikke bare på grunn av opplevelsene og folkene jeg møtte der, men også fordi jeg lærte mye om meg selv, og hvordan jeg takler problemer og situasjoner alene i et relativt fremmed land.

Håper du fikk litt innblikk i hvordan det sosiale livet ved University of York er. Hvis det er noe du lurer på, så er det bare å legge igjen en kommentar eller kontakte meg på Facebook (Elida Sofie Gurandsrud).

God sommer!