Sosiologi ved University of York

Nå er jeg inne i en fire uker lang Easter Holiday, som merkelig nok slutter uka før påske. Universitetet opererer med 3 «terms», Autumn, Spring og Summer term, der hvor Easter Holiday skiller Spring og Summer term. Jeg er her over to terms, og dette var litt forvirrende når jeg skulle telle studiepoeng. De opererer i tillegg med «credits», som er det dobbelte av norske studiepoeng (ECTS). Jeg endte opp med å velge 6 fag før jeg kom, men jeg trengte bare 3 for å oppnå 30 studiepoeng. Det var ikke problem å ordne opp når jeg ankom i York, og jeg opplevde de ansatte ved UoY som veldig behjelpelige.

Mange fine leseplasser på biblioteket

Selv om jeg studerer samfunnsøkonomi i Bergen, så tar jeg sosiologi ved UoY. Derfor tenkte jeg å snakke litt om det fagligpraktiske ved sosiologidepartementet. Jeg tar fagene Gender & Inequality, Division & Inequalities og Transcultural communication. De to første er under sosiologidepartementet (det tredje under utdanningsdepartementet), og er basert på en forelesning i uka, og deretter seminar.  Forelesningene er mye mindre enn det jeg er vant med på UiB, og i starten var det litt vanskelig å henge med på akademisk, britisk engelsk i høyt tempo, men dette gikk seg fort til. Forelesningene varer også bare i 50 minutter, noe som gjør de veldig effektive.

Utsikt fra sosiologidepartementet.

Seminarene er obligatoriske, og oppmøte blir som regel sjekket. Likevel kjenner jeg ingen som fikk store konsekvenser ved å droppe et seminar nå og da. Seminarene er ledet av foreleseren i faget, eller andre professorer i samarbeid med foreleser, i en gruppe på ca 15 studenter. Å ha så kort avstand til foreleser er noe jeg virkelig liker, det blir lavere terskel for å spørre om pensum men også andre praktiske ting med faget. Jeg opplevde seminarene som veldig lærerrike og viktige. Når oppmøte blant studentene var lavt derimot, så ble kvaliteten naturlig nok dårligere. Da ble det ofte høyere terskel for å delta, og man fikk ikke den samme diskusjonen som jeg opplevde i seminarer med flere studenter. Seminarlederen forventet alltid at vi hadde lest ukas pensum før seminar, og at vi hadde tenkt på spørsmålene vi hadde fått på forhånd.

Helt nydelig skolevei!

Jeg har fått et godt inntrykk av sosiologidepartementet, og jeg føler at jeg virkelig studerer noe som er relevant og aktuelt. Jeg har blitt bedre i stand til å forstå strukturelle forskjeller i samfunnet i forhold til økonomi, religion, kjønn og klasse. Som utvekslingsstudent er mitt eneste vurderingsgrunnlag et essay i hvert fag. Jeg slipper unna skoleeksamen som alle de ordinære studentene må ta i Summer term. For meg som bare er vant til skoleeksamener i samfunnsøkonomi, fikk jeg god skrive- og engelsktrening ved å skrive akademiske essays. En annen ting som jeg også vil nevne er at alle essayene skal inn i april, og siden jeg slipper skoleeksamen, så har jeg teknisk sett fri i mai og juni. Vi skal likevel ha noe opplegg med sosiologidepartementet, men dette skal vi ikke ha noe formell vurdering i.

Utsikt på vei til forelesning

Jeg håper dere har fått litt innblikk i hvordan det rent faglige er ved UoY, det er bare å skrive i kommentarfeltet hvis det skulle være noen spørsmål!