November i bilder!

안녕, 친구! Eller «hei venner!»

Denne måneden har vært ekstra travel ettersom vi prøver å få gjort så mye som mulig før eksamensperioden.  Her kommer en bildeserie fra November! Høsten er eksepsjonelt kort i Sør-Korea og på kun en måned har trærne gått fra å være fargerike buketter til grå grener. Nå kommer vinteren!

Det er fortsatt én dag igjen av november, men i morgen tidlig drar jeg og 10 venner til Seoul, så jeg tenkte jeg like gjerne skulle publisere innlegget nå.

2.november – Vi har endelig fått våre lenge ettertraktede universitetsjakker. Kommer jeg til å bruke den i Norge? Selvfølgelig, hvordan skal folk ellers vite at jeg har vært på utveklsing? 😉

4.nov – Vi haiket Palgongsan 1193 moh, og besøkte den berømte steinbuddhaen, Gatbawi.  Tre fremste fra høyre hjørne: meg, Lena, Suvi. (Foto: Bao Kha Nguyen)

7.nov – Konsert i kantinen med 윤딴딴!

9-11.nov – Keimyung Uni hadde fem plasser for internasjonale studenter til å delta på en speidertur: «The 15th Let’s have fun by speaking English». Som speiderleder var det ingen tvil om at jeg skulle melde meg på! Fire jenter fra Keimyung Uni og ni fra Yeungnam Uni College dro til Gumi for å tilbringe en helg som engelsklærere sammen med 150 jentespeidere. For en utrolig kjekk opplevelse!

15.nov – Sammen med koreanskklassen fikk vi prøve den koreanske nasjonaldrakten (한복) og ta bilder på skolens egne tradisjonelle landsby. Fra ve: Tobi, Amy, meg og Lena.

16.nov – Bachelorstudentene i engelsk litteratur hadde sitt årlige show på skolen med diktlesing, sang og en dramatisering av «Stolthet og fordommer». Som vanlig var det også gratis loddtrekkning, men tro det eller ei! Denne gangen vant jeg faktisk noe! Splitter nye Apple AirPods (#ikkeSponset) kommer godt med, og kan brukes med min trofaste andriod! På bildet ser du romkameraten min, Minji ,helt til venstre, og meg i midten.

17-18. nov – Vi tilbrakte to dager i Jikjisa Buddhist Temple i Gumi under et program kalt Temple Stay. Oppholdet innebar å lære om koreansk Buddhisme og kultur, og ikke minst leve som en munk i 24t. Vi spiste organisk vegansk mat, bukket for Buddha 108 ganger på rad (fra stående stilling til pannen treffer bakken) og stod opp kl 04.00 for å gå i tempelet. Et lærerikt og avslappende opphold på flere plan. Fra v.bak: Lenka, Pati, Franka, meg. V.fremme: Kevin, Than, Michael.

19.nov – Romkameraten (Minji) kom hjem med julepynt til den ellers grå døren vår. Se så blir det jul selv i Sør-Korea!

20.nov – I dag var siste sjansen for musikal-klubben til å finpusse alt vi har jobbet med gjennom semesteret. I morgen blir det fremføring av Mamma Mia på universitetets høstfestival. Må si jeg gru-gleder meg! Jeg har til og med to hele replikker: WHAT? Og: I love you! Satser på at jeg skal klare å huske dem.

21.nov – For et show! I dag opptrådde vi endelig musikalen vi har jobbet så hardt med, og det gikk knirkefritt! Det er trist at det hele er over, og jeg angrer ikke et sekund på at jeg meldte meg inn i musikalklubben! På dette bildet ser du noen av medlemmene rett etter at vi sang og danset Mamma Mia. (Foto: Josefina V.Rocha)

22.nov – I dag var jeg på enda en festival: KELI Thanksgiving Karaoke Event! Jeg bor på internatet med de dårligste fasilitetene, men i motsetning til de andre internatene har vi ofte filmkvelder, konkurranser og arrangmenter. Etter festivalen hoppet jeg i dusjen (tenkte det var av interesse å vite), og da jeg kom ut igjen  hadde internatlederne satt opp et juletre! I tillegg hadde de lagt ut små gaveposer med godteri! Se så blir det litt jul i Korea også. Fra h. Franka, Josie, meg.

23.nov – Keimyung University tilbyr et program kalt CCAP (Cross Cultural Awareness Porgram), der internasjonale studenter får muligheten til å reise rundt på koreanske skoler og undervise om sitt hjemland. Sammen med en tolk, Suji, dro jeg til en lokal barneskole og lærte dem om Norge. Jeg var heldig som fikk en 6.klasse, og barna var både interesserte og aktive under presentasjonen min. Jeg gav dem selvfølgelig også et lite stykke Norge.

24.nov – Sammen med noen venner og Chopsticks Wide dro vi på en overnattingstur til sørkysten av Korea. Fremst: Sarwad. Bak fra h. Pati, Dominic, meg.

25.nov – Det tærer på å skulle balansere festing og turisttilværelsen. Etter to dager med aktiviteter som railbiking og sightseeing var det ikke mye energi igjen i gjengen. Fra v.side og bak: Pati, Dominik, Franka. Fra h.side og bak: Sarwad, Bao, meg. (Foto: Sasa)

26.nov – Vi feiret bursdagen til Byeongsu på en restaurant i sentrum! Starter uken hardt med god mat og alkohol. Når man har bursdag her er det vanlig å spise sjøgressuppe. Sånn. Nå vet du det. Fra v. Pati, meg, Edwind, Reina, Pierre, Jonas, Sarwad, Lenka og Beyongsu.

27.nov – For å feire et vellykket semester og en bra musikal dro vi ut med musikalklubben for å spise koreansk BBQ og senere karaoke. Sør-Korea er filterets hjemland, og mange koreanere har en egen app for filtre. Fra h. Hansol, meg, Alyssa, Hanna og nede til v. Annika.

28.nov – I dag spiste Minji (romkameraten min), Subin og jeg 닭갈비 (stekt kylling) på en lokal restaurant. Det blir en del restaurantbesøk når man ikke har kjøkken og så vidt et kjøleskap (det er et felles kjøleskap på internatet, men det er alltid fullt).

29.nov – Som 3.plass premie etter Daegu Love Challenge vant laget 50,000W. Det blir ikke så mye per person, så vi dro heller ut å spiste kake og kaffe sammen. Bursdagslys hadde vi også – ett eller annet sted i verden må det jo være noen som har bursdag akkurat nå. Fra v. Than, Lenka, Amy, Franka, meg, Suvi.