Internasjonal uke i Essex

Det nærmer seg slutten av min første uke på utveksling til Universitetet i Essex. Jeg vil gi dere som leser dette, jevnlige oppdateringer på livet her borte. I dette innlegget får du lese litt litt om hvordan det er å være ny i Essex og noen bra bilder!

Jeg kom frem til universitetet sent på kvelden sist søndag. Når jeg kom frem fikk jeg ganske raskt å greit kommet meg inn i hybelen. Hybelen ligger i Towney Tower, som er en del av en rekke blokker. Jeg bor i 6 etasje og deler kjøkken og (2) bad med 13 andre studenter. Fasilitetene i blokken er enkle, men så betaler jeg også ganske lite. Komplekset jeg bor i er det nest billigste på campus og jeg betaler ca 4000kr i måneden. Til gjengjeld så bor jeg rett ved siden av skolen og det tar meg kun 10 minutter å gå til bygningene som er lengst borte. Under ser du bilder av hybelen, fra universitetet sine sider.

Her er noen av de jeg bor med!

De fleste som bor både i min etasje og blokken generelt er unge studenter, rundt 20 år gammel, noen er litt eldre. Det er stor variasjon mellom etasjene med tanke på det sosiale. I min etasje er folk veldig rolig, men i andre etasjer festes det veldig mye.

The Towers

Den første uken på skolen har lignet mye på en typisk fadderuke i Norge, hvor det er program på dagtid i regi av skolen og sosiale aktiviteter på kveldstid. På mandag var det informasjonsmøter stort sett hele dagen på skolen, mens de neste dagene var det mindre program. i tillegg til det som kommer frem på bildet måtte alle som ikke har engelsk som morsmål, ta en grundig engelsk-test på en pc-lab. Universitetet vil bruke testen til å gi ekstra opplæring til de som trenger det, noe som er helt supert!

Program første uken på skolen.

Det sosiale programmet har vært litt annerledes enn fadderprogrammet hjemme. utvekslingsstudentene er ikke blitt mikset sammen med de britiske studentene. Når de fleste internasjonale studentene bor på samme sted i tillegg, har det blitt en internasjonal uke hvor vi har festet sammen med hverandre på kveldstid. Samtidig er det flere puber og klubber på campus hvor det har vært program hver dag. På disse arrangementene har alle studentene kunnet delta, både de britiske og de internasjonale.

Fra ett av kvartalene på skolen, mellom slagene på torsdag.

Det har helt klart vært en annerledes uke. for det meste har det vært gøy, men til tider også kjipt. På en måte har det vært hektisk, på en annen måte har det også vært mye åpen tid. Jeg har truffet kjempemange mennesker, men begynner bare såvidt å bli skikkelig kjent med noen av dem. En av lærerne sa det veldig bra: Alle tingene man vanligvis tar forgitt og gjør ut av refleks til vanlig, må man plutselig tenke over og finne ut av, noe som krever mye mental energi. Jeg er glad for å ha kommet greit i gang og funnet en fin gjeng hvor de fleste skal være her hele skoleåret slik som meg.

Vors lørdag kveld

Fish and chips i Colchester på fredag.

Nå ser jeg frem til å starte på skolen i morgen. Jeg har ikke hatt undervisning siden mai og i tillegg blir det i et nytt format, noe som blir veldig spennende! Kommer snart tilbake med nytt innlegg, i mellomtiden er det bare å kommentere hvis dere lurer på noe.

PS: Jeg har mange flere bilder, men har problemer med formatet. Gir beskjed når dette er løst.