Frankrike del 1

Kort om meg:
Hei! Mitt navn er Charlotte, jeg er en jente på 21 år fra Kirkenes, og studerer administrasjon og organisasjonsvitenskap ved Universitetet i Bergen. Høsten 2018 og våren 2019 vil jeg tilbringe ved Sciences Po Lille, nord i Frankrike. Har planer om å ta emner på engelsk men håper samtidig å lære fransk godt nok til å ha alle typer samtaler, til tross for at jeg ikke har studert språket tidligere. Jeg valgte å ta et helt år utveksling fordi jeg tenker at når man kommer til et nytt sted, så tar det tid å komme seg inn i det å føle seg hjemme, og det vil bare være trist å forlate alt akkurat når man har funnet seg til rette.

Hvordan dagene har vært så langt:
Vi befinner oss halvveis i september og ennå har vi mye solskinn og over 20 grader, dette er i følge de lokale ikke normalen, men jeg nyter det. Jeg har vært i Frankrike i 6 uker nå, og selv om det er fullstendig klisje, må jeg innrømme at tiden flyr. Tre uker på språkkurs i Montpellier, et par dager med sightseeing i Paris, og to uker med integrering i Lille, livet kunne ikke vært herligere. I morgen starter undervisningen og jeg gleder meg meget til å få start på hverdagslivet med rutiner.

Språkkurs
Jeg skulle egentlig på et kurs i regi av UiB i Caen, men når det ble avlyst søkte jeg meg fram på nett og booket et 3 ukers standartkurs i Montpellier helt i sør.  Angrer på ingen måte valget, det er varmt og solfylt sør i landet, og språkskolen jeg valgte (ILA) hadde dyktige lærere! Når jeg først kom av flyet var jeg nesten i panikk, tannkene gikk omtrent slik: » Hva f*** gjør jeg i et land hvor jeg ikke forstår språket??», men uten stort annet valg kom jeg meg på skolen i august. Jeg startet med å forstå omtrent 30 % av det læreren sa første dag, og forlot faktisk byen med å kunne ta del i trivielle samtaler. Det er veldig gøy å kunne snakke litt fransk, men jeg gleder meg ufattelig mye til å faktisk kunne diskutere med franskmenn (og forstå alt de sier). Fremdeles faller tendensen på engelsk, i alle fall blant franskmenn som er ivrige på å forbedre engelsken.

Etter språkkurset var jeg så heldig at jeg fikk besøke en venninne i Paris og se byen før jeg tok toget opp til Lille. Du lurer kanskje på hva jeg har gjort i 2 uker her om ikke undervisningen har begynt? Fadderuka deres begynte 31 august, så jeg har vært med på den, men helt ærlig er den ingenting å sammenligne med den vi har i Bergen. Det eneste som er på programmet er at man møtes på en (overfylt) bar hver kveld og mingler. Så det er mye øl (vær beredt på at den ofte er sterkere enn hjemme i Norge fordi % ligger ofte mellom 8 og 10), og mange muligheter for å bli kjent med de du skal tilbringe det kommende semesteret med! I tillegg er det kjempe koselig å ta en kaffe med nye venner og gå rundt i byen for å bli kjent med den.

Sciences Po Lille tar i mot omtrent 200 utvekslingsstudenter hvert semester, så på sett å vis er vi et eget «kull». Det er veldig mange å bli kjent med, og du vil ikke klare å møte alle men det er veldig hyggelig at man har et mangfold av mennesker å ta kontakt med gjennom Facebook for å møte mennesker i samme situasjon og finne venner til å ta med på turer i området og lage middag med.

Universitetet er ganske annerledes på mange måter om man sammenligner det med UiB, men det er et par ting jeg har merket meg til nå som kans

kje er greit å vite. Blant det som kanskje er det mest plagsomme ( i alle fall om du liker å ha en godt organisert kalender) er det faktum at de kommer med f

agtilbudene like før sommeren, og at ikke alle fagene har en emnebeskrivelse. Så får du heller ikke velge fag før i september, og når de først åpner for påmelding til fagene så fylles de mest populære opp i løpet av bare 5 minutter. Jeg rakk ikke å melde meg til 2 av de jeg hadde mest lyst å ta, og om du bare vil ha undervisning på engelsk er utvalget fag begrenset, ikke minst om du er bachelor student og ikke helt ennå våger deg på emnene designert for master studenter (men de er åpne om en vil prøve seg). Det som og er litt kjedelig er hvor lite informasjon du føler du sitter med før du kommer, men etter første åpningsdag har du fort allerede litt mer oversikt. Tredje og siste punkt er detfranske byråkrati som du umulig vil kunne unngå, det mye papirer å signere.

Ting du burde vurdere å få med deg i Lille

– La grande Braderie: et årlig marked første helga i september, gatene er fylt med selgere og mennesker!

– Moul frit: blåskjell og pommes frites er meget populært her i byen

– Les merveilleux: lokal søtsak som lages med marengs

– Dyrehagen: eksotiske dyr

– Flere tips kommer i løpet av semesteret, au revoir à bientôt!