Black Friday-tendenser ved Sciences Po

Pust ut – pust inn. 10. juli klokken 12.59 sitter jeg klar foran PC-en, mentalt forberedt på å jobbe kjapt og tenke raskt for å sikre meg de fagene jeg ønsker før de blir fulle. Et fullt kurs vil bli markert med en «F». Med meg på messenger har jeg en medstudent som sitter like klar.

Startskuddet går og en Black Friday-situasjon uten sidestykke bryter løst. Mens jeg fortviler over at jeg ikke finner engelsk versjon, blir fag etter fag fullt opp i løpet av sekunder. Min medstudent får ikke åpnet påmeldingssiden på grunn at stor pågang.

Endelig finner jeg engelsk versjon, trykker febrilsk på de to første valgene på listen min, totalt 10 ECTS, men deretter sier det stopp. De andre fagene jeg hadde planlagt er allerede fullbooket. Her må det tenkes kjapt. Jeg har ikke tid til å lete frem emnebeskrivelser, så emnetitler får duge. Samtlige emner innenfor «social science» ble fullbooket innen noe som føltes som sekunder.

Kort tid senere er det bare et par store lecture-seminar igjen, men oppmeldingsvinduet skal holdes åpent i to dager til blir vi fortalt. Det kan hende noen melder seg av et fag og at det dukker opp en ledig plass på et av de emnene jeg opprinnelig ønsket. De to neste dagene holder jeg meg aldri langt unna skjermen, men ikke ett eneste emne blir ledig så vidt jeg kan se.

Hvilken lærdom kan neste års Science Po-utvekslingsstudenter ta med seg? Ikke jobb for mye med innholdet i forhåndsgodkjenningen, for de fagene som vises på nettsidene i månedene før oppstart mest sannsynlig ikke de emnene som vil bli tilbudt i ditt semester. Få dager før oppmeldingen startet ble emnevalgene totalforandret. Noen kategorier forsvant og andre kom til. Jeg hadde plukket ut flesteparten av fagene mine innenfor kategorien «Elective courses» med spennende og tidsaktuelle fag. Hele denne kategorien ble fjernet som betydde at jeg måtte gjøre alt forberedelsesarbeidet en gang til midt i ferien, og som historien over viste så endte jeg opp med kun to av disse «nye» emnene.

Alt i alt er jeg likevel fornøyd med mesteparten av fagene jeg har fått, selv om det hele føltes veldig tilfeldig. Jeg gleder meg veldig til oppstart, og er spent på hvilke andre opplevelser og erfaringer jeg vil gjøre meg i tiden som kommer.

Hilsen Marie L.