Strasvojte Russland

Hei!
Mitt navn er Scott Dessingthon og jeg er dette semesteret på utveksling på MGIMO (Moscow State Institute of International Relations) i Moskva, Russland. Ja jeg tenkte det samme, Russland liksom what?? Foreløpig har alt vært en fryd, jeg er inne i min 2. uke i verdens største land og ting går foreløpig bra! Byråkrati derimot er et ord man aldri kan vite hva ordentlig er før man har vært innom det russiske skolesystemet. Jeg tror jeg har levert inn omtrent 20 ulike papirer med informasjon om meg selv, og vært innom omtrent 7 ulike kontorer på skolen. Når alle studenter ankommer MGIMO er det en forholdsvis enkel, men samtidig ufattelig tungvittig prosess før man virkelig kan senke skuldrene (noe man egentlig aldri kan heller). Papirer skal underskrives, før de skal bli tatt videre til et nytt kontor for ny underskrift, som igjen skal tas videre til enda et nytt kontor for ny underskrift og kopi osv. (dere skjønner tegningen). Det er allikevel litt av sjarmen ved skolen, som lever på glansryktet sitt fra tidligere.

MGIMO er en prestisjeskole i Russland, og samarbeider direkte med det russiske utenriksdepartementet, noe som betyr at de aller fleste russiske diplomater og utenrikskorrespodenter har vært innom MGIMO ved en viss anledning. Dette ryktet verdsetter ledelsen ved MGIMO svært høy, og kleskode og tittuleringer er svært verdsatt. Det er relativt streng kleskode, og alle «vanlige» studenter på MGIMO går med enten dress/kjole/pent kledd hver dag, det er forventet av studentene.
href=»http://utveksling.w.uib.no/files/2018/09/IMG_1549.jpeg»>
Utenom det bor alle utvekslingsstudentene på dorm 2, her deler man et rom på ca 10 kvm, med en annen person! Her blir man tvunget til å både overkomme andre kulturer og samtidig se seg selv i speilet med sin egen. Så langt kan jeg ikke si annet enn at jeg er strålende fornøyd (har fått en romkamerat som ikke snakker engelsk, den kunne jeg kanskje vært litt mer heldig med). Utenom det så begynner ikke skolen før 1 september, og da velger vi fagene vi skal ha, utenom obligatorisk russisk språkkurs (18 timer russisk i uken), så kan alle utvekslingsstudentene velge fag fritt fra alle retninger. Så følg med, og nye oppdateringer fra Moskva skal komme fortløpende! 😀

<a