17 mai, VIVID-festival og skole

Hei igjen fra Sydney!

Nå nærmer det seg «vinter» i Australia, noe som ikke er så galt. Det er rundt 14-19 grader på dagtid og blir rundt 8-10 grader på kveldene. Den siste tiden har virkelig gått i ett, og nå er det kun 1 måned igjen av oppholdet mitt før jeg skal reise hjem igjen til Norge.. Det er veldig blandet med følelser nå som det nærmer seg slutten. Det er nok først nå jeg innser hvor fort tiden har gått, og det er masse igjen å se og gjøre før jeg drar fra Sydney, i tillegg så er det snart eksamen og det må jo også inn i prioriteringslisten.

En ting jeg gjerne ville dele var 17 mai feiringen vi hadde her i Sydney. 17 mai er favorittdagen min i året, og det var en smule trist å ikke kunne gått i tog med bunad. MEN det ble en heidundranes flott dag, på tross av at jeg er på den andre siden av kloden.
Vi startet dagen med en gjeng nordmenn på champagnefrokost der vi spiste vafler, brunost, Jarlsberg og egg med røket laks.

Det var opplegg inne i Sydney sentrum med potetløp, sekkeløp, lodd, flagg- og kakesalg med alle nordmennene som bor i byen. Derfra gikk vi i tog ned til Operahuset der politiet hadde sperret av hele gater slik at vi kunne hedre vårt land. Fra baren på Operaen ble jeg igjen med et par venner for å spise en liten lunsj og se på solnedgangen over broen.

Kvelden ble avsluttet på et cruiseskip i regi av ANSA for alle norske studenter i Sydney der vi fikk en treretters middag og flott utsikt over hele byen. Det var en kjempefin kveld og det var en flott erfaring å feire 17 mai i Sydney.

Den kommende uken er det en lys-festival inne i Sydney som byr på lysshow over Operahuset, Sydney Bridge og lysdisplay over skyskraperne i sentrum. Dett er et show som kanskje kan minne litt om lysshowet i Singapore eller Hong Kong, og det varer til midten av juni. Dette er en festival som byr på masse andre arrangementer på si, så det blir mange turer inn til byen for å se lysene i løpet av mai-juni. Siden USYD bare er en kort busstur fra Operaen så er det lett å komme seg dit.

Forrige uke fikk vi eksamensdatoene våre, noe som var veeldig sent i forhold til hva jeg er vant til hjemme i Bergen. Jeg fikk eksamene mine de siste mulige datoene, så den var litt sur. Fordelen blir at jeg får mer tid til å lese til eksamen, oog at jeg får blitt igjen lenger i Sydney.

Nå som det nærmer seg slutten for meg her i Australia er jeg opptatt av å utnytte dagene. Alt fra å dra på museum, gå på cafeer rundt omkring i Sydney, utforske områder jeg ikke er like kjent i slik som Newtown, Surry Hills og Manly. Turer langs costalk walken og dagsturer ut av byen og rundt omkring i området er på bucketlisten over ting som skal gjøres før jeg drar hjem.

-Helene

Kontakt: helene.dante@student.uib.no