Dalhousie University

20160929_173450

Dalhousie University ble grunnlagt i 1818 og er et offentlig universitet med tre campus rundt Halifax, et fjerde i Bible Hill Nord i Nova Scotia, og et femte, kun for medisin,  i St John i nabo-provinsen New Brunswick.

18 000 studenter er tatt opp ved Dal og studentmiljøet er ekstremt multikulturelt og inkluderende.

Det som er spesielt ved Dalhousie er at grunnen som universitetet er bygget på er land som er brukt med tillatelse fra First Nations stammen Mi’kmaq, som fremdeles er en stolt innflytelse i regionen.

Dalhousie tilbyr fag fra alle mulige felt. Det er litt som om en slår sammen UiB med HiB, Akademisk Skrivekunstakademi, NHH, Jordbruksskolen i Ås og Arkitekthøyskolen. Praktisk talt alt bortsett fra kulinariske studier.

Mitt campus er hovedcampuset Studley der de fleste fakultetene og sportsstadiumet er.

20160902_124543

Byggene representerer tiden de er bygget som gjør at noen klasserom ser ut som om de burde vært vernet, og toalettene, inkludert avlukkene, er laget av marmor.

20160906_092628

Nyere bygg har sine egne planetarium og mini-naturhistoriske museum, og har høyteknologiske klasserom.

14646646_10154568997947521_158494801_o

Truro er jordbrukscampus som også har forbedrende vetrinærstudier og ligger ca 2 timer lenger nord i provinsen. Bible Hill er en forstad som er dukket opp som følge av Truro og består av boligområder, butikker og nyere akademiske bygg.

Sexton campus ligger i sentrum og er forbeholdt arkitektur og ingeniørstudium. Mellom Studley og Dal er også fakultetene for både administrerende og praktiserende odontologi og medisin.

Et semester varer i fire måneder med to uker fri en gang i semesteret, i tillegg til andre ferier som jul og nyttår.

Jeg tar dette semesteret fem fag som er maksimum antall fag en kan ta pr. semester.

Fagene jeg tar nå er bl.a. kubansk utvikling der professoren er en av verdens fremste eksperter på Kuba, kreativ skriveprosess og mat-aktivisme. Som utvekslingselev kan en ta fag fra alle felt utenom odontologi, medisin, helseyrker og School of Planning. Dette er er en utrolig mulighet, men vær obs på krav til forkunnskaper.

Karakteren du får i fagene du tar er basert på en rekke krav, som aktiv deltakelse i timen, innleveringer i tillegg til ev. prosjekter, quiz og oppmøte.

Dette gjør det lettere å studere jevnt, og en trenger ikke stresse med 100% eksamener. For første gang føler jeg ikke noe eksamensstress. Jeg føler det mye lettere å svare på spørsmål, og det å være aktiv i timen.

Det skal sies at første gang jeg leverte en stor oppgave til en professor som er veldig intens, var jeg så nervøs at jeg trodde jeg skulle svime av. En blanding av å skrive akademisk oppgave på engelsk og det faktum at jeg som utvekslingselev plasserte meg i den klassen kun ut av interesse, og ikke forkunnskaper. Det presset meg til å jobbe hardere enn jeg kanskje normalt ville ha gjort og det lønnet seg da jeg fikk igjen oppgaven.

Jeg ville personlig ha valgt systemet Dalhousie bruker over UiB sitt eksamen teller 100%-system når som helst.