Skol Vikings, let’s go!

Nå er det utrolig deilig å være i gang. Etter måneder med søknader, byråkrati, ambassadebesøk og en god del nerver har jeg endelig satt føttene på amerikansk jord. De neste månedene skal jeg tilbringe ved University of Minnesota i Minneapolis. Byen som ligger helt øverst ved Mississippi-elven er en av de to byen i «Twin Cities», med nabobyen St. Paul som den andre.

En av verdens best bevarte Tyrannosaurus Rex-skjelletter står utstilt på Field Museum i Chicago.

Da dette er mitt første innlegg denne høsten er det på sin plass å fortelle litt om meg selv. Jeg heter Truls, er 22 år og studerer til vanlig sammenliknende politikk på UiB. På grunn av det gleder jeg meg naturlig nok til å følge presidentvalgkampen i høst. Jeg ser også veldig frem til å få med meg mye amerikansk fotball og annen sport mens jeg er her. Minneapolis/St. Paul har lag i alle de fire store amerikanske sportene, og for meg blir det aller største å gå på kamp med NFL-laget Minnesota Vikings på den nybygde US Bank Stadium.

Grant Woods maleri "American Gothic" er bare et de verdenskjente maleriene i The Art Institutes enorme samling.

Grant Woods maleri «American Gothic» er bare et de verdenskjente maleriene i The Art Institutes enorme samling.

Jeg har allerede vært i USA i 10 dager nå, og det er utrolig hvor mye man opplever på så kort tid. Faren min var med meg de første dagene, og vi brukte noen dager i Chicago før vi dro opp til Minnesota. Chicago er virkelig en by som er verdt å få med seg i. På fem dager fikk vi blant annet sett live blues på Buddy Guys egen klubb, besøkt et av verdens mest imponerende kunstmuseer i The Art Institute og opplevd en spesialutstilling med faktiske Terracotta-soldater fra graven til Kinas første keiser på Field Museum. Å avslutte med Pearl Jam-konsert på hjemmebanen til Chicago Cubs, Wrigley Field, var prikken over i-en. Å bruke noen dager på å reise før man kommer til utvekslingsuniversitetet sitt kan anbefales. For når du først kommer frem er det mye som skjer.

"The Lions of Tsavo" finner du også på Field Museum. I 1898 terroriserte de britisk jernbanearbeider i Øst-Afrika. Historien har også inspirert deler av Jan Guillous "Brobyggerne".

«The Lions of Tsavo» finner du også på Field Museum. I 1898 terroriserte de britisk jernbanearbeider i Øst-Afrika. Historien har også inspirert deler av Jan Guillous «Brobyggerne».

Selv om Chicago gjorde et veldig godt inntrykk er likevel opplevelsen av Minneapolis det mest positive på den korte tiden jeg har vært her. Sentrum har alt du kan ønske deg av restauranter, butikker og teaterscener, men er likevel rolig og vennlig til å være så stor. At «Minnesota nice» ikke er en myte kan man merker allerede.

Hver gang jeg er i USA tenker jeg at mens alle andre steder er litt annerledes enn på film er USA akkurat som det fremstilles av Hollywood. Akkurat dette er mest sant for universitetsområdet. Campus ligger litt utenfor sentrum på begge sider av Mississippi, og det er som å gå gjennom en college-komedie. Studentene går med fotballtrøyer og University of Minnesota-gensere, og frat-husene ligger på rekke og rad  langs University Avenue. Fotballstadion troner over alt dette, med plass til over 50 000 mennesker. Studentboligene er det eneste som skuffer litt. Selv om jeg ikke forventet all verden var det som å flytte inn på en norsk barneskole fra 70-tallet. For meg som bare er her et semester er det greit, men om man vil være her lengre bør man absolutt vurdere privat bolig.

Køyeseng kommer det til å ta litt tid før man er vant til.

Det har også vært utrolig hyggelig å møte en del av de andre utvekslingsstudentene. Universitetet arrangerte burger-middag for alle utvekslingsstudentene, og gjennom det er vi blitt flere som allerede finner på ting sammen. Det er faktisk ganske mange andre nordmenn her, og utvekslingsstudentene er i stor grad nord-europeere.

Den fantastiske nye stadion til NFL-laget i Minneapolis, Minnesota Vikings.

Selv om det har vært mange fantastiske opplevelser i begynnelsen av  mitt utvekslingsopphold er høydepunktet Minnesota Vikings-kamp på flunkende ny stadion. Sammen med fire andre utvekslingsstudenter så vi preseason-kampen mot San Diego Chargers. Selv på treningskamp var stemningen fantastisk, og med noen av de billigste billetten fikk fortsatt utmerket utsikt. For en NFL-fan som meg var det en stor opplevelse. Jeg kan nesten ikke vente til sesongen for college-fotball begynner på torsdag med årets første Golden Gophers-kamp. Go Gophers!

Man kan ha det hyggelig selv på de billigste plassene.