Nedtelling til nytt semester!

Hei!

Studieåret 2016/2017 skal jeg (forhåpentligvis) ha glede av å tilbringe ved Dalhousie University i Halifax, Nova Scotia i Canada. Enda har jeg ikke begynt å pakke kofferten,  fordi jeg har hatt så mye å gjøre i forberedelsene at jeg rett og slett ikke har hatt tid enda. I tillegg tenker jeg at jeg ikke kan pakke ned klærne mine når jeg fremdeles har en halv måned igjen i Bergen.

Jeg har hatt så mye forberedelser at jeg tenkte å dele hvordan prosessen har vært siden jeg først sendte inn søknaden. Dette er min andre gang på utveksling i gjennom Universitetet i Bergen, og jeg er overrasket over hvor mye som var annerledes denne gangen.

Utveksling! Hvorfor?

Det å dra på utveksling er kanskje noe av det mest spennende og overveldende en gjør i studietiden.

Reklamene for hvorfor studenter bør dra på utveksling er mange og kommer fra alle mulige kilder. Jeg har laget mine egne grunner:

1. UiB sine avtaler dekker dyr skoleavgift ved noen av verdens beste universiteter, derfor kan du studere og bo i utlandet inntil et år på statens regning.

2. Berik livet ditt med venner fra hele verden. Da kan du back-packe og bo gratis senere.

3.  En får tilgang til fag som UiB ikke tilbyr, som kostymestudier, blomster-arrangering og teseremoni.

4. Hvis en ikke har bodd uten et sikkerhetsnett før, så får en virkelig lært hvor sterk en er nå!

Hvor begynner en egentlig?

Hva vil du oppleve? Hvilke forventninger har en til utvekslingen? Et spesielt studie? En livsstil med sol og strandliv? Matreise?

Om en har en spesiell region i tankene så er det en god start. Selvfølgelig kan en også ta en liten time på Store Norske Leksikon.no eller Wikipedia, og bare gå igjennom alle steder en synes er interessante.

Alle reisemål en har på “Der skal jeg dra en gang”, og “Mine fremtidige ferier”, kan sjekkes ut. Kanskje en har lyst til å bo der en stund? Utforske skikkelig? To fluer i en smekk?

Deretter er det bare å kryss-sjekke disse landene med uiB sin søkerportal. Både bilateraleavtaler og avtaler spesielt for faget sitt.
Bilaterale avtaler betyr at det er en generell avtale mellom to universiteter. Ofte er det her de mest interessante alternativene er.

Sjekk om en er kvalifisert for å dra og eventuelt om det er andre problemer som kan dukke opp. For eksempel er tatoveringer fremdeles forbundet med kriminalitet i Japan, så synlige tatoveringer er ikke noe kult. Skal en til Singapore, men er avslappet i henhold til lett forsøpling og det å gå på rød mann; ta tak i det med engang.

Etter at en har funnet alternativer en vil reise til, er det en veldig god idé å sjekke skolesidene til universitetet du vil dra til. Inntrykket av skolen, skolemiljø og hva studenter kan gjøre utenom fag er minst like viktig som fagene som tilbys. Noen skoler tilbyr feltstudium eller skoleturer som er åpen for utvekslingselever. Første gang jeg dro på utveksling, dro jeg til Japan. Jeg hadde sett på sidene deres og allerede bestemte meg før jeg dro å søke på et feltstudium i bærekraftig miljøforvaltning i Iran, som det japanske universitetet arrangerte.
Det er en av de beste valgene jeg har tatt.