Litt om UQ og Brisbane

Er det en ting jeg gjerne skulle gjort før jeg reiste hadde det vært å laste ned appen UQ checklist. Det er en app som gir oversikt over alt du trenger å gjøre rundt semesterstart og når det skal gjøres. UiB opplyste kun om offisiell semesterstart, men ikke obligatoriske forelesninger og lignende før undervisningen startet, for eksempel «Safety Down under» som alle utvekslingstudenter må dra på. UQ har også flere andre apper, blant annet UQ nav som er en egen navigeringsapp kun for campus. De er lette og bruke og kan være veldig nyttige.

IMG_4372

Ellers er undervisningen ganske lik som hjemme i Norge, hvor hvert fag ofte har både forelesninger og seminarer (tutorials). Vurderingsformen derimot er annerledes fra hva jeg er vandt med. I stedet for en eksamen på slutten av semesteret blir man vurdert allerede fra de første ukene. Det kan være prøver som teller mellom 5% og 40% av sluttkarakteren, gruppearbeid eller essays. Seminaret i det ene faget mitt telte 2,5% hver uke, hvor dette var basert på deltakelse i diskusjoner. I noen fag har man ikke eksamen i det hele tatt, men kun innleveringer og prøver gjennom hele semesteret. Jeg vet ikke helt om jeg liker denne type vurderingsform bedre enn hvordan det er ved UiB, men det gjør hvert fall eksamensperioden mindre stressende.

IMG_4223

Bosted

Før jeg kom til Brisbane tenkte jeg at jeg hadde lyst til å bo i et koselig typisk australsk hus med kun australiere, og jeg skulle til og med få australsk aksent. Denne «drømmen» ble knust ganske fort da jeg innså at som utvekslingstudent for kun ett semester er det vanskelig å finne et sted som ikke er med andre internasjonale studenter. Selv om det var litt skuffende med en gang er jeg veldig glad for det i ettertid! En ting er at man får venner fra hele verden, men det er også mer beleilig å bo med studenter som er der for en kortere periode og ønsker å oppleve de samme tingene.

For å finne meg et sted å bo dro jeg til «Brisbane Student Housing» som er en tjeneste som hjelper deg å finne et sted å bo, som regel med andre internasjonale studenter. De har mange eiendommer overalt i Brisbane og de kjører deg rundt for å se. Prinsippet er førstemann til mølla, så det gjelder å ha litt is i magen for å unngå å skrive kontrakt på det første og beste.
Jeg endte opp med å flytte inn i et enormt hus i bydelen West End sammen med 26 andre internasjonale studenter, hovedsakelig fra Europa. Til å begynne med var jeg ganske skeptisk, men det har vært utrolig gøy og sosialt å bo med så mange mennesker.

Det er andre måter å finne seg et sted å bo på også, og det er mange som poster ledige rom på disse sidene:
– Quest UQ Marketplace
– International Students Brisbane

Brisbane

IMG_4523

Jeg ble fortalt før jeg reiste at Brisbane kunne bli ganske kaldt på vinteren (juni, juli), men jeg tenkte at det kan vel ikke være såå ille. Temperaturen her blir fort 8-10 grader på natta, men på dagtid kan det bli 20-25. Selv om det ikke kan sammenlignes med norsk vinter blir det veldig kaldt her, hovedsakelig fordi mesteparten av husene i Brisbane (og Australia generelt?) ikke er isolert på samme måte som hjemme. Er det 15 grader ute så er det gjerne 15 grader inne.

IMG_4478

Noe av det jeg har likt aller mest med byen er at det er en veldig avslappet stemning og folk er veldig hyggelige. Det er for eksempel en helt annen stemning i Brisbane enn Sydney, hvor Sydney har et mer storbypreg.
En ting som er veldig typisk for Australia og som jeg liker veldig godt er at det finnes små markeder overalt og til enhver anledning. Det kan være mat eller diverse ting, og det kan være fast hver helg eller fordi det er Buddhas bursdag. Bildet under viser et stort matmarket i Brisbane hvor det selges mat fra alle verdens hjørner hver fredag.

IMG_4450