McGill & Montreal oppsummert

Utsikt fra Mont Royal

Etter 4 måneder er semesteret på McGill over. Jeg hadde siste eksamen 29. april og etter det ble det eksamensfest, og så litt reising i Canada. De to siste dagene av semesteret var det et event som het OAP (Open Air Pub) på McGill, med barer, mat og konsert på campus.

OAP- Picture by Blue: https://www.instagram.com/p/BEy5ecJGAKB/?taken-by=blueniverse

Her kommer litt informasjon som kan være greit å vite hvis du vil på utveksling til Montreal og McGill.

Byen: Montreal

Montreal er en tospråklig by med fransk og engelsk. Mange steder står det informasjon kun på fransk, men det gikk fint for meg selv om jeg ikke kan fransk i det hele tatt.

Været i Montreal er veldig uforutsigbart og skifter fort. Det var kaldt og snø lenge, og flere ganger da vi endelig trodde det var blitt vår kom snøen tilbake. 6. april var det minusgrader og snø, mens det 17. april ble 20 grader og sol.

Karin på campus 6. april

Montreal er en storby, men vi holdt oss mest i området der vi bodde og rundt campus. Ellers dro vi til en gate som het Saint-Laurent. Der er det flere hyggelig kafeer, vintage-butikker og barer, for eksempel Apartment 200. I Rue Ste-Catherine er det mange kjente butikker, som for eksempel Victorias Secret, Urban Outfitters, American Apperal, Forever 21 osv. Old Montreal er også et fint område. Dette er gamlebyen med en kjent religiøs bygning, Notre-Dame, og ellers mange bra steder å spise brunch og et veldig fint spa, Bota Bota.

Bo: McGill ghettoen

Vi bodde i «McGill ghettoen», ca. 10 minutter unna campus. De fleste utvekslingsstudentene vi ble kjent med bodde også i dette området. Det er også matbutikker, cafeer og barer i nærheten, i tillegg til at treningssenteret ligger her. Derfor er det et veldig praktisk sted å bo, ulempen er kanskje at man blir værende i dette området litt for mye.

Universitetet: McGill

McGill er kjent for å være et veldig bra universitet, og det merkes både på arbeidsmengden, professorene og studentene. Jeg hadde 5 fag, mye pensum og mye vurderinger.

Reise

Det er mange steder det er enkelt å reise til når man bor i Montreal. Ottawa og Quebec er byer som ligger såpass nærme at det går an å ta seg en dagstur dit. Ellers er Toronto og New York ca. 1 dags kjøretur unna. Som jeg skrev i forrige innlegg var vi på Cuba i Spring Break, en del andre utvekslingsstudenter dro til Mexico, og begge steder er billig og enkelt å reise til. Etter semesteret fikk jeg reist til Toronto og Niagara Falls.

Niagara Falls

Ingrid