Je ne parle pas bien francais, mais je suis en train

Hei!

Nå har jeg vært i Lyon i 2 måneder noe som betyr at jeg allerede er halvveis i utvekslingsoppholdet her! Før jeg dro hadde vi fått informasjon om at skolen ville vare ut mai, men alle mine eksamener er ferdig allerede ved slutten av april.

Bellecour

I alt har jeg 9 fag, hvorav flere av dem er kortere fag som bare varer rundt en måned, ofte med gjesteforelesere fra andre universiteter.

Noe som er veldig positivt med det faglige her er at man får mulighet til å konsentrere seg om mer spesifikke temaer, land eller regioner, i kontrast til UiB hvor fagene er bredere. Så langt har jeg hatt 2 eksamener og nivået her virker rimelig likt som hjemme, men dette kan sikkert variere noe dersom du tar fag på fransk. Ved de engelskspråklige fagene er det for det meste utvekslingsstudenter og som regel færre franske studenter.

På vei ned til Vieux Lyon.

Språklig går det sakte men sikkert fremover. Fransklæreren vår har fokus på at vi skal lære selv, og fransktimene går for det meste ut på at det deles ut ark med nye grammatiske utfordringer som vi så løser sammen i mindre grupper. Altså minimalt med tavleundervisning. Når dette er sagt lærer man nok mest språk av å være ute og praktisere selv. Jeg har heldigvis funnet en fransk student som ønsker å øve på å snakke engelsk, mens jeg somler fram mindre grammatisk ukorrekte fraser på fransk. I følge Duolingo er jeg blitt 17% flytende i fransk, men dette blir nok motbevist ganske raskt  i samtale med en som har fransk som morsmål.

Marseille

Siden sist har jeg også fått mulighet til å reise, noe som er veldig enkelt å gjøre fra Lyon med tog eller buss. Jeg har vært i Marseille og Grenoble så langt, og planlegger tur til Annecy og Genève. Ettersom jeg er ferdig en måned før jeg trodde blir det nok litt reising etter skolen er ferdig også!

Grenoble

Ellers er det generelt masse å finne på i Lyon. Ukentlige Erasmus-fester, språkkafeer, museer, konserter og mer. Tiden går derfor utrolig fort og jeg gleder meg til resten av oppholdet!