Kenguruer og fadderuke

Nå har jeg snart bodd i Australia i tre uker og tiden går kjempefort. Siden jeg kom hit har jeg rukket å bli ganske kjent i byen, og jeg begynner å vite hvor det meste er og hvordan man kommer seg dit. Første uka etter jeg kom ned gikk med til flere turer på stranda, men også turer litt utenfor byen.  Jeg har blant annet dratt til et koalasenter, og vært på dagstur til verdens tredje største sandøy.

IMG_3874

En liten gjeng av de norske studentene fra UiB dro sammen til Lone Pine Koala Sanctuary, og der fikk vi hilse på kenguruer og holde koalabjørner.

Moreton Island – verdens tredje største sandøy

IMG_3887

Hit reiste vi på dagstur forrige uke og det var utrolig fint der. Det var overskyet og endel vind da vi var der, så det var deilig å slippe unna den fuktige og trykkende varmen som det nesten alltid er i Brisbane.

Rett utenfor stranda på Moreton ligger det flere skip som ble senket på 60-tallet for å fungere som bølgebrytere, og i dag finnes det masse fisk og koraller rundt skipene som vi snorklet ut og så på.

IMG_3889

Denne uka har det vært fadderuke ved UQ, og den er ikke lagt opp på samme måte som i Norge. Fadderuka, eller orientation week som det heter her handler mer om faglig orientering og om å bli kjent med universitetet. Det har vært flere informasjonsmøter og på onsdag var det market day. Da hadde alle studentorganisasjonene stands rundt på campusområdet.

De ulike studentorganisasjonene har egne sosiale arrangementer som man kan dra på for å bli kjent med studenter med samme interesser, og det virker som om det det er veldig mange gode tilbud.

IMG_3937

IMG_3941

Campusområdet til UQ er veldig annerledes enn hva jeg er vandt med i Bergen. Alt er samlet på ett stort område, og det tar rundt 20 minutter å gå fra den ene enden til den andre. University of Queensland har nesten 50 000 studenter, og det ene busstoppet på campus er det busstoppet med flest reisende i hele regionen.

IMG_3949

En innsjø på campus.

I morgen er semesterstart og jeg har mine første forelesninger og seminarer. Jeg ser veldig frem til å fortsette med studiene etter ca 2 måneder fri, og fagene jeg skal ha virker utrolig spennende.

Heidi