Førsteinntrykk av Montreal

Utsikt fra Mont Royal

Hei!

Jeg heter Ingrid og studerer administrasjon og organisasjonsvitenskap på UiB. Dette semesteret er jeg på utveksling på McGill i Montreal, Canada. Før jeg dro møtte jeg Marie Hjorth Karlsen som studerer samfunnsøkonomi på UiB, som også skulle på utveksling til McGill. Vi fikk ordnet alt som måtte ordnes før avreise sammen, og alt har gått veldig bra. Vi fant også leiligheten vi bor i, før vi kom hit, og er veldig fornøyde!

Leiligheten ligger i et området som heter «McGill Ghetto». Det er like ved campus og det bor mange studenter i området, det er også veldig sentralt og hittil har vi kunnet gå til alle stedene vi har vært. Vi har vært her i nesten to uker, og førsteinntrykket er veldig bra! Det var mye å ordne i begynnelsen, men nå er det meste på plass. Det er også veldig mye å gjøre på McGill gjennom semesteret sammenlignet med på UiB, men fagene virker veldig interessante og professorene vi har virker veldig flinke.

12591779_10153831892890797_1854375056_o

Det var ikke fadderuke her slik det er på UiB, men det var litt opplegg de første dagene der vi møtte andre utvekslingsstudenter. Vi har blitt kjent med de og funnet på ting med dem på eget initiativ. I tillegg møtte vi en norsk jente til, Karin, som går på UiO og tilfeldigvis bor i samme blokk som oss her i Montreal. Vi har ikke sett så veldig mye av byen enda, vært mest på Campus, i hoved shopping-gaten Sainte Catherine og på Mont Royal. Det er et lite «fjell» midt i byen der man kan stå på langrenn, skøyter og prøve snow-tubing.

McGill virker som en veldig bra skole og Montreal som en veldig fin by med mye som skjer, så det blir et travelt og morsomt semester. Fremover skal vi på Igloofest (elektronisk musikkfestival ute), karneval, og vi håper å få reist litt rundt til de nærmeste byene.

12557647_10153831894115797_969232262_o12544710_10153831895415797_430461603_o

Fra Campus