Mars og april i bilder: Holi Hai, Hong Kong, Kpop-konsert mm.

안녕, 친구! – Hei, venner!

Tiden flyr som bare det og våren er allerede over! April var aldeles nydelig med kirsebærblomster og sol, så våren kunne godt ha vart litt lenger. Begynnelsen av måneden var preget av svingende temperaturer. Den første uken i april var vi nede i -1 C og oppe i 22 C … Det ser heldigvis ut til å ha stabilisert seg, og nå som sommeren er rett rundt hjørnet er det ingen vei tilbake, det kommer til å bli varmt! Veldig varmt!

Tiden min her i Korea går også desverre mot slutten, så jeg prøver å få det meste ut av hver eneste dag!

Her kommer en bildeserie fra mars og april:

9.mars – Vi startet semesteret som seg hør og bør med en skikkelig åpningsfest! 불금이다 betyr «burning friday». Jeg bekymret meg litt for at jeg ikke skulle møte så mange nye mennesker da vennene mine fra fjordåret dro hjem, men heldgivs har det ikke vært noe problem.

20.mars – Det er aldri for sent å lære seg noe nytt så i år tar jeg Taekwondo som fag. Fra venstre: Elsie, Sunniva, Eric, Josie, meg.

24. mars – Dagstur til Miryang for å feire Holi Hai! T-skjortene kommer nok aldri til å bli hvite igjen …

27.mars – Universitetet feirer 120 år i år, og i den forbindelse er semesteret spekket med gøye aktiviteter. Det ble bl.a. arrangert konsert med Simon Dominic!

30.mars – Vi tok oss en tur til byens fornøyelsespark og valgte  også å spontant  ta et «sky jump» fra Daegu 83 Tower: 123 m fritt fall, for en opplevelse! Bilder til venstre: Dennis, meg, Josie ( cr Dennis Graus).

1.april – kirebærtrærene blomstret vakker over hele campus. Hovedgatene ble sperret for bilder slik at fotoglade studenter fritt kunne posere foran blomstene.

6.april – vi tok oss en tur til Hajungdo som er en bitteliten øy på Geumho-elven.Hvert år plantes tusenvis av blomster, for øyeblikket raps, som gjør øyen til et vakkert hav av gult. Bilde oppe til venstre, fra venstre bakerste rad: Asia, Madita, meg, Sunniva, Eric, Tilmann. Første rad: Lucas, Byeongsu, Annika.

11-14. april – Jeg tok en helgetur til Hong Kong for å besøke to venner fra videregående, Amar og Andreas. Amar er forøvrig på utveksling på «Hong Kong university of science and technology», og jeg fikk derfor sjansen til å sjekke ut fasilitetene. Universitet minner om mitt eget i Korea, der de begge tilbyr alt man skulle trenge fra matbutikker til kafeer og stilige kantiner som det må sies, ikke en gang kan sammenliknes med hva vi er vant til hjemme i Norge. Om du får sjangsen til å besøke universiteter utenfor Norge er det absolutt til å anbefale!

16.april – Vi feiret bursdagen til Elsie i koreansk stil med en skikkelig runde BBQ! Fra venstre; Tilmann, Sunniva, meg, Josie, Hanna, Annika, Madita, Lucasm Elsie, Wonggyu, Eric.

19.april – Også i år valgte jeg å delta på CCAP-programmet (Cross-Cultural Awarness Program), og ble denne gangen tildelt en videregåendeklasse! Jeg hadde verdens hyggeligste oversetter, Seeun, og koste meg virkelig da jeg foreleste om Norge! Det var god respons fra guttene da jeg nevnte Alan Walker, Russetid og Mission Impossible (Preikestolen) – ikke minst da jeg dro frem to plater med Freia melkesjokolade.

22-26.april – denne uken var det midtermsuke og selv om fagene ikke er så krevende, er det mye som må gjøres. Det ble en del sene kvelder på kafeene rundt campus. Jeg hadde alt i alt fire midterms, men kommer til å ha fem eksamener. Fra venstre: Annika, Elsie.

28. april – En lenge etterlengtet drøm gikk endelig oppfyllelse! Tenk at jeg fikk dratt på en kpop-konsert, og ikke nok med det, en skikkelig stor en også! Vi dro til Gwangju for å se bl.a. BTS, TWICE, N.FLYING, TXT, MOMOLAND etc.

29.april – kl er 02.00 og det er 4 timer til bussen vår går tilbake til Daegu. Vi er langt utenfor sentrum av Gwangju og det finnes ingen døgnåpne kafeer i nærheten (vi pleier som regel å gå dit når vi ikke har noe sted å sove). Vi er slitne etter konserten og 3 av 10 har nå feber – hva gjør vi? Jo vi sjekker inne på nærmeste love motell. I Korea er ordet motell ekvivalent med «sted man har sex». De aller fleste koreanere bor i små leiligheter med dårlig lydisolering, og det er ellers lite privatliv å få. For mange blir løsningen ett av de neonlysende motellene som lar en sjekke inn 24/7, så og si anonymt og uten noen forhåndsbestilling. Stedene er ofte litt shabby, men man får alltid håndklær, tannbørste, vann (man kan ikke drikke springvann), dusj, og ellers ting man skulle trenge om man har med seg en partner – haha. Det er alltid morsomt å se hvordan motellene ser ut; noen har lys som skifter farge, andre har både flatskjermer og datamaskiner (om man skulle trenge det haha), og det er nesten garantert at veggene er prydet med stygg tapet eller obskur kunst og feilstavede engelske sitater.

30.april – Noen ganger blir man helt ut av det blå oppfordret til stolleken, og da kan man ikke annet enn å takke ja. Jeg gav alt jeg hadde og vant , som seg hør og bør, masse ferdignudler.

• Louise