Farvel, Berkeley!

Hei, igjen!
Jeg er tilbake i Norge, noe som føles litt tomt og stille, men også veeeeldig deilig. Siden jeg nå er hjemme tenkte jeg at jeg skulle komme med et litt generelt innlegg med noen tips som jeg håper kan være nyttig hvis personen som leser dette ønsker å dra på utveksling til Berkeley.

Før avreise:
Etter at man har fått en nominasjon til for eksempel Berkeley fra UiB, er det en del saker og ting som må ordnes før man kan dra. De som jobber for Berkeley International Study Program (BISP) kommer til å sende en rekke mailer. Disse mailene inneholder egentlig alt man vil trenge av informasjon, så les de nøye! Disse mailene vil blant annet inneholde en god del informasjon om visum. Et annet godt tips er å ikke vente med visumsøknaden til siste øyeblikk.

Bosted:
Noen velger å finne seg et sted å bo når de kommer til Berkeley, men meg selv og de fleste andre jeg kjenner som studerte i Berkeley dette semesteret ordnet dette på forhånd. Noen valgte å bo på International House, men de fleste valgte å bo i leilighetskomplekser. Det mest normale er å dele rom med en annen person, siden husleie i Berkeley kan være ganske dyrt.

Et tips er å prøve å finne bosted lenger opp mot campus, og holde seg noe unna Downtown Berkeley. Det er ganske mange hjemløse i både San Fran og Berkeley, og disse holder til for det meste i Downtown. Så hvis man er gira på litt hyggeligere omgivelser, kan det anbefales å styre litt unna dette området.

Skole og fag:
På sosiologiprogrammet på Berkeley finner man mange spennende fag og inspirerende forelesere. Min personlige oppfatning var at selve skolearbeidet ikke var altfor vanskelig, men at mengden skolearbeid var mye større enn hjemme i Norge. Noen ganger kunne det bli litt overveldende, men det gikk alltid greit. Det er også kjent at norske studenter gjør det som regel ganske bra på Berkeley!!

Jeg har tidligere skrevet et innlegg om et konsept de har på skolen som heter «Shopping for Classes», som kan leses her: https://utveksling.w.uib.no/2018/02/01/hallo-fra-uc-berkeley/. Det kan være greit å være forberedt på at man ikke alltid kommer inn på de fagene man har mest lyst på, siden utvekslingsstudenter ikke har førsteprioritet på fagene.

To bilder fra Sproul Plaza som ligger på det fine campuset til Berkeley!

Sosialt:
Hvis man er en person som er veldig opptatt av å bli en del av kulturen og skolemiljøet der du skal på utveksling, kan det hende at UC Berkeley ikke er noe for deg. Det er nemlig veldig mange nordmenn på sosiologiprogrammet, og det er lett å bare bli i «den norske boblen». Personlig syntes jeg dette bare var hyggelig og var mye med nordmenn, men det betydde bare at vi måtte jobbe litt ekstra for å bli venn med amerikanere.

Berkeley ligger ikke langt fra (etter min mening) verdens fineste by San Francisco. Dette er en stor fordel, for her er det mye å finne på! Jeg vil også anbefale å reise i områdene rundt, som for eksempel til Napa Valley og Monterey. Det er heller ikke altfor langt til byer som Los Angeles og Las Vegas.

Golden Gate Bridge og San Francisco-by!

Hvis noen skulle ha flere spørsmål om Berkeley, er det bare å sende meg en mail på mathilde_formo@hotmail.com!