Update von München

Guten Tag!

Nå har det gått en liten stund siden siste blogginnlegg, og jeg tenker det er på tide med en oppdatering! I siste innlegg var jeg nettopp ferdig med språkkurs og det var noen uker til jeg skulle begynne på skole igjen. Nå har den lange ferien tatt slutt og jeg har nå gått på skolen i 1.5 måned. Jeg drar fortsatt på reiser og gjør sosiale ting med de jeg har blitt kjent med her nede, men nå er hverdagen blitt litt mer preget av det faglige.

International HR management forelesning

Som jeg nevnte i forrige innlegg, er det økonomiske fakultetet her i tett samarbeid med fakultetet for business og management. Jeg tar kun ett økonomifag og resten er fra management fakultetet. Jeg merker at nivået her er litt høyere enn i Norge, men det er absolutt overkommelig. LMU har veldig flinke forelesere og fine lokaler, som hovedbygget der alle mine forelesninger blir holdt.

LMU hovedbygg

Jeg har endelig blitt mer vandt til livet her nede nå, og endelig fått litt mer «stabilitet» i hverdagen. I ukedagene er jeg på skolen, biblioteket og med studievenner, og de siste helgene har jeg blant annet brukt på å reise til Berlin og Praha.

Tog- og busstilbud er veldig bra fra München. Det tok 4 timer med tog til Berlin, og der møtte jeg to venner fra UiB som er på utveksling i Wien (shoutout Svanhild og Erlend!). Uken etter stod Praha på planen, og med buss tok det 5 timer å komme seg dit. Det er veldig fint å kunne få besøkt flere steder mens man er på utveksling.

Kid Cudi konsert i Berlin

Vivaldi konsert

Anbefaler Dim Sum Spot Palackého i Praha, 10/10

Spasertur i Berlin

Når jeg kom tilbake fra Praha sist helg hadde alle julemarkeder blitt satt opp rundt i München, der kan man tutle rundt og se på alle bodene og få kjøpt seg en kopp med Glühwein. Det er veldig koselig å ta turen hit, men kan bli litt irriterende til tider om man skal forbi der markedet er, da det ofte er stappfullt av folk.

Marienplatz julemarked

Jeg ser nå at alle hjemme er i eksamensperioden og kjenner på litt sjalusi siden min eksamensperiode ikke er før starten av februar, som vil si jeg ikke har heeelt fri i juleferien, men jeg fikk forsåvidt en mye lenger sommerferie siden semesteret her begynte så mye senere. Det er litt under en måned til jeg reiser hjem til jul. Jeg gleder meg veldig til å se familie og venner igjen, og å spise norsk mat, siden maten her smaker aldri helt det samme. Jeg bruker også del av juleferien på å feire nyttår i Zürich med studievenner fra Bergen, og en skitur i Østerikke med folk jeg har blitt kjent med i München før skole starter opp igjen.

Det blir en travel periode med skole og eksamensperiode her og oppstart av bachelorsemesteret mitt hjemme, men tror det skal gå helt greit!

Neste, og siste, blogginnlegg om utvekslingsoppholdet mitt blir etter jeg er ferdig med eksamener og er på vei hjem til Bergen igjen, og kan oppdatere om hvordan den situasjonen blir da.

Bis bald!

Synnøve