안녕, 친구! – Hei, venner!
Nå alt kommer til alt har jeg vært i Sør-Korea for å studere, og nå som oppholdet går mot slutten tenkte jeg å skrive et innlegg om fagvalgene mine og om hvordan det er å studere på andre siden av kloden. Å skulle gi en autentisk refleksjon av hvordan det er å studere på lik linje med koreanerne kan jeg dessverre ikke. Vi er utvekslingsstudenter, og vi er dermed fritatt fra enkelte regler og systemer. I tillegg tar jeg kun fag på engelsk, og vanskelighetsgraden her kan sammenliknes med ungdomsskolen, noe som mulig har å gjøre med at dette er et privat universitet. Jeg har forhørt meg med andre nordmenn på de nasjonale (offentlige) universitetene, og deres pensum og undervisningsform ser ut til å være tilnærmet likt som hjemme.
Etter at man har fått innvilget plass på Keimyung University vil man motta en liste med fagene som tilbys på engelsk for kommende semester. Man må deretter sette sammen en liste over fagene man ønsker å ta. Universitetet sender vel og mekre ikke ut fagbeskrivelser, og man må selv gå på skolens nettside for å finne dem. Nettiden er uoversiktlig, og det er vanskelig å orientere seg. Man bør derfor sette av tid til å lage en fagkombinasjon. Det er likevel verdt å merke seg at slev om både Keimyung og UiB godkjenner fagvalget ditt, er sannsynligheten for at du må gjøre endringer når du først kommer hit nærmere 99%. Første uken på Keimyung var stressende for de fleste. Ved semesterstart laster man ned en app der man kan se alle fagene man har og tilhørende timeplan. Mange internasjonale studenter opplevde at fagene de skulle ta ikke ble tilbudt lenger eller at de krasjet med andre fag. Campus er også såpass stort at enkelte måtte bytte fag fordi de rett og slett ikke klarte å komme seg fra A til B på 15 minutter. Her spørs det helt på professorene din. Noen godtar at du kommer for sent dersom du har undervisning i et annen bygg timen før, mens andre har nulltoleranse.
Jeg var heldig med fagene min og hadde så å si ingen problemer med timeplanen første semester – trodde jeg. Min første time med «Korean History – Lecture in English» ble til min store forskrekkelse undervist på fransk, men etter en tur til det internasjonale kontoret, ble jeg flyttet over til den engelsktalende klassen som ellers også heter «Korean History – Lecture in English». Så lenge man sier ifra om eventuelle problemer innen den første uken får man gjort endringer uten større problemer.
Fagutvalget er godt, og det tilbys alt fra databaser og internasjonale relasjoner til taekwondo, fotokurs og koreansk dans. Vil man gjøre noe enda mer spesifikt kan man alltids ta «The Russian Language Through 88 Sentences», «Family and Gender Relations in Understanding Korean Society» eller hva med «Jesus Christ»? Våren 2019 tilbyr universitetet hele 272 fag på engelsk, så man har nok av fag å velge mellom.
De fleste fagene gir 3 koreansk studiepoeng som tilsvarer 6 norske, men skalaen går fra 1-4. Du må snakke med instituttet ditt når det kommer til overføring av poeng. Jeg er under SV-fakultetet, og de regner ett koreansk studiepoeng som 2 norske. Dermed må jeg ta 15 stp. hvert semester her nede for å fylle kravene hjemme. Den norske venninnen min som er under HF må ta 17 koreanske poeng som tilsvarer 6 fag.
Ettersom de tilbyr så mange spennende fag anbefaler jeg å slå deg løs. Jeg har hatt alle mulige fag dette året, og jeg har tilnærmet meg ny kunnskap langt utenfor mitt egentlige fagfelt. Jeg har utvilsom lært mye forskjellig, men det totale læringsutbytte i forhold til tiden jeg har vært på skolen er mindre enn jeg hadde håpet på. Enkelte av fagene, hovedsakelig fag med et flertall av koreanske studenter, går ekstremt sakte frem. I tillegg er det lille man har av pensum forenklet slik at de koreanske studentene skal forstå, og i enkelte tilfeller har det heller motsatt effekt for de internasjonale elvene.
Undervisningsmetoden og karaktergivning varierer på professor og klasser. Klassene der vi er over 40 elever minner mye om typisk UiB undervisning der man gjerne kun har tentamen og eksamen som eneste karaktergrunnlag og i all hovedsak sitter og hører på professoren snakke. Jeg har også flere fag der vi er rundt 13 elever. Her er det ofte en rekke obligatoriske innleveringer og presentasjoner, og timene baserer seg på klassediskusjon – vel og merke kun mellom de internasjonale studentene. Koreanerene sier lite til ingen ting, selv når manglende muntlig aktivitet kan sette karakteren deres på spill. Dette skyldes bl.a. skolekulturen de har vokst opp med siden barneskolen; ikke still spørsmål ved det læreren sier, ikke forstyrr de andre, ikke se ut som du prøver å smiske eller være en besserwisser.
Alle fag har obligatorisk oppmøte som føres gjennom en Bluetooth-app. Man kan være borte et par timer hvert fag, men etter det vil man automatisk stryke. De færreste fag har pensum i form av bøker. Som regel bruker man lærerens egne Power Point presentasjoner, notater, eller ingen ting. Det sparer man jo litt penger på.
Konkurransen rundt karakterene er ekstremt stor, og den er til tider til å føle på. Det er kun et hvis antall elever som kan få A og B i hvert fag, men dette gjelder kun for koreanerene. De internasjonale studentene har eget karaktersystem som varierer mellom professorer, men det kan til tider være problematisk når koreanere og internasjonale skal jobbe på samme gruppepresentasjon. Flere av vennene mine har opplev at de koreanske medelevene har gjort hele presentasjonen uten å forhøre seg med resten av gruppen først.
I Korea er det ikke uvanlig at man spiser middag sammen med professoren sin, og heller ikke at man tar seg et glass øl eller en flaske soju. Dette var noe jeg virkelig måtte vende meg til, men også ikke hadde forventet. Forskjellen mellom professor og student her i Korea, rent hierarks sett, er større enn stor. Man kan ikke kalle folk med fornavn, og man må bukke om man møter en professor eller en eldre elev. Drikke alkohol sammen derimot – det kan man!
Her er en oversikt over fagene jeg har tatt på utveklsing sammen med fagbeskrivelse og hva jeg mener om de enkelte emnene.
Høstsemesteret 2018 tok jeg fem fag som totalt utgjorde 32 norske studiepoeng.
- Korean History (liberal education), 3 koreanske stp.
- Fagbeskrivelse: This course will provide students with a clear grasp of the history of Korea which is essential for understanding contemporary developments in Korea and North East Asia.
- Kommentar: Om du er interessert i Asias rike historie er dette faget for deg, men jeg må advare deg, det er mye pugging av datoer og navn – og det kan fort bli tørt. Faget har også ulik professor hvert semester, så hvordan klassen blir undervist og organisert varierer mye.
- Korean Language Practice 1 (liberal education), 4 koreanske stp.
- Fagbeskrivelse: The aim of this course for foreign students is to read and write Korean and to perform the basic language skills needed for daily life. This course is composed of essential vocabulary, grammar, and expressions for beginners derived from everyday situations and functions of real life such as greeting, introducing oneself, shopping and ordering at a restaurant. Students can also understand and express personal and familiar topics such as family, friends, weather, transportation, etc.
- Kommentar: Uavhengig om du er interessert i språk eller ikke er dette faget et must for utvekslingsstudenter. Jeg kan med hånden på hjerte si at å lære grunnleggende koreansk kommer til å gjøre oppholdet betydelig mye lettere. Undervisningsmetode varierer drastisk mellom de ulike lærerne. Min klasse hadde f.eks. ikke tentamen, men spiste heller pizza da parallell klassene satt og pugget.
- Introduction to Korean Culture (liberal education), 3 koreanske stp.
- Fagbeskrivelse: The goal of this course is to provide students with a broad overview of Korean culture that will provide a clear cultural context for all other Korean studies related courses.
- Kommentar: Både nyttig og interessant om koreansk kultur.
- The Human Being – what kind of animal are we? (philosophy), 3 koreanske stp.
- Fagbeskrivelse: The goal of the class is to provide a profound overview of modern philosophical anthropology after Darwin. The class will summarize the main insights from biologically inspired Philosophical Anthropology and will also summarize and discuss the main critical assessments. The class will thereby offer a good overview of the main tenets of our modern understanding of human nature, giving students the ability to critically evaluate the claims of a naturalistic view of humans.
- Kommentar: om det er ett fag jeg skal anbefale, så er det dette! Med fantastiske Mr.Sphan, blir du tatt med på en reise om det å være menneske! Hvordan har gudebildet påvirket vårt syn på oss selv, og hvordan har vårt synt på oss selv påvirket gud? Er vi dyr? Eller er vi bedre enn dyr? Faget gir deg kanskje ikke et klart svar, men man kommer et steg nærmere sannheten om mennesket.
- East Asian Civilizatio (major in politics and international relations), 3 koreanske stp.
- Fagbeskrivelse: This course provides a wide range of knowledge about East Asian Civilization, develops analytical skills and helps to improve student English comprehension ability.
- Kommentar: interessant fag som tar for seg utviklingen i Øst-Asia fra de første menneskene og godt inn i de kinesiske dynastier. Her lærer man om ulike former for maktbruk, og hvordan religion og penger har vært motivasjon og berettigelse til erobring.
Andre semester tok jeg 6 fag og totalt 17 koreanske studiepoeng, 34 norske.
- Korean Language Practice (liberal arts), 4 koreanske stp.
- Kommentar: level 2
- Tae-kwon-do (Korean traditional material arts), 1 koreanske stp.
- Fagbeskrivelse:
- Improve endurance, flexibility, and strength
- A health and fun option for stress relief
- self- defense skills and awareness for greater personal security
- Kommentar: kjekt avbrekk i en hektisk hverdag.
- Web Page Constructing (Computer Engineering), 3 koreanske stp.
- Fagbeskrivelse: By the end of the course the student will have all the skills required to design and build a website utilizing the current web standards of HTML5, CSS3 and Javascript.
- Introduction to ethics (Philosophy and Ethics), 3 koreanske stp.
- Fagbeskrivelse: The goal of the class is to give a basic overview of ethical thinking and theories, to give a systematic introduction that deals with the classical ethical positions of western philosophy and that relates them to modern ethical questions.
- Family and Gender Relations in Understanding Korean Society (liberal arts), 3 koreanske stp.
- Fagbeskrivelse:
- understanding general theories about family, feminist critique of the theories, and Confucian-patriarchy
- Understanding Korean family in the context of happy or unhappy marriage between state-centered capitalist economic development and Confucian culture
- Reviewing family issues in contemporary KoreaGrasping structure, characteristics, and trends of a contemporary Korean family through statistical data and media portrayal
- Understanding work place in korea: history, culture and economy, 3 koreanske stp.
- Fagbeskrivelse: The Korean economy has fast become globally integrated through international movements of goods, services, capitals and also people. The rising foreign population in the Korean society creates an imperative how these groups of foreign nationality should properly understand work place and industrial relations in Korea. Work place and industrial relations in Korea have also experienced some morphic transformations during the economic development period and thus increasingly adopted the standards and practices of advanced countries. However, Korean work place and industrial relations accompany unique idiosyncrasies which may cause deviations from a normal understanding of the foreign nationalities’ perspective. Misunderstanding such idiosyncrasies often causes unnecessary conflicts, and it may lead to the less harmonious work place relationship. This particular subject intends to provide a perspective of historical, cultural and economic development so that the work place and industrial relations in Korea can be appropriately understood.
- Louise