Byråkratiet i Russland er forbi utenkelig

привет! (Hei på Russisk) 🙂

Da har skolehverdagen kommet ordentlig i gang her i Russland, her borte starter man offisielt på skolen 1 september. Som utvekslingsstudent kan jeg velge hvilket som helst fag jeg vil ta, fra hvilket som helst fakultet, de første 2 ukene gikk dermed med til å gå i mange ulike forelesninger og seminarer for å se hvilke fag som virket spennende. Inne i 3. skoleuken er lekser og prøver allerede langt på vei, for å si litt som skolehverdagen her borte, veldig mye er underlagt til selve forelesning og seminar, det er mye som forventes av elevene, og det er forventet at man stiller forberedt til forelesning. Det er lange skoledager flere dager i uken, ettersom jeg tar russisk språk på nybegynnerkurs, har jeg 15 (!!!!!) timer med russisk språk- og skriveundervisning i uken. 3 X 5 timer.

For å diskutere et tema som har vært gjeldende tidligere, byråkratiet her i Russland. Byråkratiet i Russland er virkelig beyond alt man kan tenke seg, i tillegg er MGIMO en ufattelig stor, kompleks og labyrint av en skole. Ingen av de ulike kontorene / Fakultetene snakker med hverandre, slik at hvis et kontor sender deg til et nytt kontor, blir du pent bedt om å gå til et annet kontor, som igjen sender deg til et nytt kontor. Etter det 5 kontor, ender du der du startet, og slik gjelder det for alt mulig det skulle være. Bare for å skulle få lov til å spille på skolens basketball-lag måtte jeg levere 3-4 ulike dokumenter om meg selv, samt pass/forsikring/passbilder/student ID. Så kompleksiteten er helt sinnssyk.

Utenom det er Moskva en helt fantastisk by, som er altfor stor til at man klarer å se det for seg. Vi utforsker derfor nye steder og plasser hver uke. Forrige uke var kjæresten min på besøk i 5 dager, og vi utforsket steder og plasser jeg aldri hadde hørt om eksisterte i byen engang, og det var utrolig deilig å bo på hotell i 5 dager, borte fra romkameraten min, som har visst seg å være litt kulturkræsj, men det er vel halvparten av opplevelsen med å bo på dorm regner jeg med! 😀