Første uken i Hong Kong

Velkommen til å følge mitt semester i Hong kong.

Jeg studerer samfunnsøkonomi, og har valgt utveksling til Hong Kong i mitt fjerde semester. Jeg reiser sammen med Mathilde, en venninne fra studiet, og i løpet av søknadsprosessen har vi blitt kjent med Alice som også studerer på Uib. Vi tre bor nå sammen i en leilighet rett ved universitetet.

Mathilde og jeg fløy fra Gardermoen 13:05 4.januar og etter en kort mellomlanding i Moskva landet vi i Hong Kong 10:05 5.januar. Der møtte vi Alice, og en 40 minutters busstur unna flyplassen ble vi møtt av de vi leier av som viste oss til leiligheten. Leiligheten ligger veldig sentralt. Rett ved metroen, et kjøpesenter og universitetet. Hong Kong er verdens nest dyreste sted å leie, så vi er veldig fornøyd med at vi fant denne leiligheten.

Den første helgen gikk med til å utforske Hong Kong. Vi har møtt noen venninner av Alice, vært på marked, spist dim sum, vært en tur på ikea og prøvd å bli litt kjent med Hong Kong. Vi har enda ikke sett de typiske turistattraksjonene, men til helgen arrangeres en tur til Big Buddha for utvekslingsstudentene. Tror ikke det hadde vært noe problem å reise hit uten å kjenne noen da alle er veldig åpne og det arrangeres mye sosialt.

Denne uken har vi vært innom universitetet hver dag for å registrere oss og ordne med fag. Det har vært ekstremt mye surr med fagene, så håper alt ordner seg og at vi ender opp med fag vi er fornøyde med. På mandag begynner «add/drop period», så forhåpentligvis finner vi ut av det i løpet av de to ukene. Universitetet er veldig stort, og det har tatt oss flere dager før vi kan komme oss fra A til B uten å rote oss helt bort. Hele universitetet er bygd på flere plan, så vi har flere ganger vært ca. riktig sted, men på helt feil plan.

Er veldig spent på hvordan dette semesteret blir. Ser at det tidligere har blitt postet en del praktisk informasjon om utveksling til Hong Kong, men tenker likevel å komme med egne tips og mer informasjon senere. Det jeg vil si i første omgang er at om du vurderer utveksling til Hong Kong må du være forberedt på masse skjemaer, papirer, søknader osv. Vi har skrevet ut, fylt ut og scannet sykt mye papirer. Det er verdt det til slutt, og nå gleder vi oss til å komme i gang med semesteret.

Ta gjerne kontakt om du har noen spørsmål 🙂

Hedda Rytter Tveiten