Søknadsprosessen til HKU + forberedelser

Hei!

Image result for cedars hku

Bilde hentet fra google.

Dette blir et mer informativt innlegg om selve søknadsprosessen til universitetet, visum, og annen informasjon som kan være nyttig for deg som vurderer å søke utveksling til University of Hong Kong.

Hvis du har fått innvilget søknaden din om utveksling til Hong Kong av UiB, starter prosessen med å søke om studieplass hos University of Hong Kong. Jeg synes jeg fikk god informasjon på mail både fra veileder ved UiB, og fra HKU. Her kommer litt informasjon om søknadene:

Søknad om studieplass på HKU

Denne søknaden gjøres online, og fristen for å søke er 15.mai. Til denne søknaden trenger du

• Karakterutskrift fra UiB (dette ble lastet opp automatisk av veileder, du trenger bare sjekke at den er der når du søker)
  • Resultat fra TOEFL- eller IELTS-test. Jeg tok IELTS-test. Det er få datoer i året å ta disse på, så sjekk ut dette i god tid om du planlegger utveksling. HKU har krav om en score på 7, der ingen av deltestene er under 6,5. Jeg tror de fleste internasjonale universiteter krever en slik test om du ikke er engelsktalende i utgangspunktet. Jeg betalte 2700 kr for denne testen i Bergen.
  • Kopi av pass

I denne søknaden skal du også søke fag. Jeg vil anbefale å lese om de ulike fagene før du søker. Jeg hadde ikke lest godt nok på dette, og fikk dermed kun innvilget 1 fag, siden jeg ikke var kvalifisert for de andre. Om du senere skulle angre på valgene, får du uansett en ny mulighet til å søke fag, i tillegg kommer det en add/drop periode hvor du kan velge andre fag!

Søknad om visum

Det er to måter å søke visum på. Gjennom den kinesiske ambassaden i Oslo (ordne alt selv), eller gjennom CEDARS ved universitetet. CEDARS er en avdeling på HKU som hjelper studenter med visum/bolig/helse/det meste. Jeg søkte visum gjennom CEDARS. For å søke må man fylle ut 3 søknader, som man sender via mail til CEDARS for kontroll, og deretter originalene i posten (veilederen på UiB sendte disse, der fristen hos henne var 25.april). Søknadene er

• Application form for the Sponsorship of a Student Visa
  • Student Visa Fees Credit Card Payment Form
  • Visa application form ID 995A – side 1, 2, 3 og 4

Disse søknadene finner du her: http://www.cedars.hku.hk/campuslife/visamatters/forms

I tillegg må man legge ved

• kopi av pass
  • passfoto til side 2 i visumsøknad – fra fotoboks eller fotograf (ikke utskrift fra nett)
  • brev fra bank el.l. som dokumenterer at du kan betale for utvekslingsoppholdet i Hong Kong (om du har midler utover det du vil få fra Lånekassen)
  • kopi av kredittkort

Etter at du har fått godkjent visumsøknaden, sender CEDARS visumet til deg i posten. Jeg tror visumet kostet ca. 970 kr.

Søknad om bolig

Ønsker du studentbolig søker du gjennom CEDARS her:http://www.cedars.hku.hk/campuslife/accommodation/nonlocal-students

Søknaden åpnet når jeg søkte 10.mai. Det er derimot mange utvekslingsstudenter og lokale som ønsker studentbolig, og det er ikke sikkert man får tilbud om studentbolig selv om man søker. Jeg fikk tilbud om studentbolig rundt 10. september, og jeg hadde allerede da signert leiekontrakt med en privat aktør for 4 måneder. Det kan derfor være lurt å f.eks. signere kontrakt for 1 mnd, for å se om du etter skolestart får tilbud om studentbolig. Privat leie er mye dyrere enn hall. For hall kan du betale rundt 7000/8000 kr for hele semesteret. Jeg bor i leilighet med 4 soverom (har eget rom alene), og betaler 5500HKD, eller ca 6000 kr i mnd. Leiligheten fant jeg gjennom CEDARS. De hjelper til med bolig om du ikke får hall!

På grunn av de høye leieprisene tilbyr derimot HKU et slags stipend man kan søke om, på inntil 1500HKD i måneden. Jeg har søkt, men har ikke fått noe svar enda.

Dette høres kanskje ut som mye arbeid, men det går veldig raskt å fylle ut søknadene. Hvis det er noe du lurer på angående søknadene, er CEDARS flinke til å svare, og veileder ved UiB.

Andre forberedelser

• Vaksiner. Jeg tok en del vaksiner i forkant av avreise. Jeg synes det er verdt å nevne dette ble en utgift på ca. 2500 kr.
  • Forsikring. Husk at du trenger reiseforsikring! Dette fikser du f.eks. hos banken din.
  • Bestill ekstra bankkort hos banken din. Det kan være lurt å ha et ekstra liggende i tilfelle du mister det du har!

Selv om det kan virke som mye arbeid i forkant, er det veldig verdt det! Jeg synes i hvert fall det til nå, etter å ha vært i HK i 1 måned. Bare se på denne vakre byen! Bildet er tatt fra Victoria Peak.

img_0682

Håper du fikk lyst til å søke utveksling til HKU.

Anita