Universitetet

Jeg tenkte jeg kunne fortelle litt om universitetet jeg studerer på. Jeg studerer ved Masaryk University i Brno, og tilhører Faculty of Social Studies, og to av mine fag er sosiologifag, og et er europafag. I følge universitetet her måtte jeg velge sosiologifag, noe jeg synes er litt merkelig med tanke på at jeg studerer Europastudium. I tillegg har de veldig mange gode europafag på Universitetet, og et bredt tilbud. Heldigvis har sosiologifagene vist seg å være de ”letteste”, noe jeg er glad for med tanke på at jeg aldri har hatt sosiologi før. Skolesystemet er ganske forskjellig fra Norge, men også likt på noen punkter. Undervisningsformen er stort sett den samme, med forelesninger og seminarer. Det varierer fra fag til fag hva som er obligatorisk, men i de aller fleste er seminar obligatorisk, og i det ene faget kan du bare gå glipp av en forelesning. Til gjengjeld er det forelesning fire ganger i måneden, 4 timer over to dager. I forelesningene bruker noen forelesere PowerPoint, men de fleste snakker fritt.

Det som skiller seg mest fra det jeg er vant med fra UiB er kravene til deg som student. Det er flere små og store oppgaver i løpet av semesteret, og det krever at du jobber jevnt utover for å komme i mål med alt. I tillegg har professorene i fagene mer makt over sine egne fag enn de har i Norge. De bestemmer eksamensdatoene selv, innleveringer og andre datoer, og ofte rådfører de seg med studentene for hvilke datoer som passer best for innleveringer og eksamener. Det positive med dette er at det er lettere å ha kontakt med professor da de kommuniserer oftere med studentene, og du får komme med innspill. I fagene jeg har er vi maks 20 stykker i klasserommet, som gjør at det blir lavere terskel for å diskutere i klassen. Det negative er at det virker ikke som de forskjellige professorene kommuniserer seg imellom, og at det ofte blir mye innleveringer satt til samme tid. Det som også skiller seg fra det norske systemet er karaktersystemet. Alt blir regnet i poeng, og du må ha en viss poengsum å bli gradert etter. Det er opp til studentene selv å velge hvor de vil hente poeng. For eksempel kan du velge å ikke gjøre innleveringene, men da må du få full poengsum på eksamen. Dette gjør at det er opp til deg hvor mye innsats du legger i hver oppgave ettersom hvor mye arbeid du vil sitte igjen med til slutt. Det er også mer vekt på muntlige fremføringer. Jeg har hatt minst to muntlige fremføringer i hvert fag, noe som er ganske forskjellig fra Bergen der jeg aldri har hatt noen muntlig fremføring. Jeg tror det er utrolig positivt at studentene må øve seg på å fremføre stoffet muntlig, da det forbereder dem til arbeidslivet og gjør at de får øve seg mer på å snakke foran folk.

Jeg skal innrømme at jeg ble overrasket over arbeidsmengden. De siste ukene har jeg tilbragt på lesesalen. Forventingene mine til skolen kan ha vært litt høye, jeg tenkte ikke at det var så mye arbeid. En grunn til det er at karakterene ikke vises på vitnemålet, og jeg har hørt at Erasmusutveksling er veldig sosialt med lite skolearbeid. Jeg hadde også hørt at professorene tar hensyn til at du er på utveksling, og er litt snillere med karakterene. Det viste seg at jeg tok feil, og jeg måtte i tillegg gjøre noen store oppgaver, slik som å skrive et 9 siders lang ”Literature Review.” (noe jeg aldri har gjort før) De siste ukene før juleferie ble tilbragt på lesesalen, akkurat som i Norge. Lesesalene her er i hvert fall veldig gode med mange forskjellige å velge mellom. Når det er sagt virker Masaryk som et veldig bra universitet faglig. Jeg liker arbeidsmetodene godt, da du blir ”tvunget” til å jobbe jevnt utover hele semesteret, og alt avhenger ikke av en stor eksamen på slutten av semesteret. Oppgavene gjør at det blir mer praktisk rettet arbeid enn bare lesing. En annen ting som er veldig bra med fagene her er at de ikke har bøker, men artikler til hver forelesning. Det er mulig å lese seg gjennom alle artiklene, og dermed føles det gjennomførbart i motsetning til Norge der du kanskje har fire bøker i et fag og alt står på pensumlista. Selv om det er eksamensperiode er det mye som skjer, og mange aktiviteter å være med på. Studentklubben (ISC) arrangerer fester, spillkvelder, utflukter og mye mer hver måned. Så er det bare opp til deg om du har tid til å være med eller ikke.

meg

turid

Tsjekkia hadde forresten ”independence For Czechoslovak State day” og ”Struggle for freedom and Demoracy day” i oktober og november. Vi ventet oss stor feiring, og gledet oss til å se hvordan de feiret helligdagene sine. Men bortsett fra noen blomster på Universitets-statuen var det bare fridager.

brno-sentrum

– Agnethe