Bula Vinaka!

Hei Hei!

Jeg vil prøve å introdusere meg her og skrive litt om hvorfor jeg valgte å dra til Fiji.

Først av alt, så heter jeg Maria Rosness og går tredje året på sammenliknende politikk som jeg krysser med sosiologi. Jeg tok meg to friår før jeg begynte å studere som gjør at jeg har reist litt før jeg kom hit. Jeg er her med samboeren min, Alban, som også er på tredje året på sampol. Han har ikke reist utenfor Europa før denne turen, som gjør at han har opplevd ting litt annerledes enn meg.

«Hvorfor Fiji?» Det spørsmålet har jeg fått så sinnsykt mange ganger. Flere ser på det som useriøst med mindre man studerer sosialantropologi å reise til et fjernere land utenfor vesten. Da vi valgte Fiji og USP var det på bakgrunn av Edvard Hviding sin veldig varme omtale om stedet i et foredrag. I utgangspunktet ønsket vi å dra til et sted som var litt annerledes enn vesten for å få litt andre perspektiv. Fiji hørtes veldig annerledes ut enn det meste annet, i tillegg er Stillehavsøyene en region vi ikke kunne noe om. På den måten bare falt alt på plass. University of the South Pacific er en «regionsskole» som går på tvers av 12 forskjellige land. Campus her i Suva er den absolutt største. Jeg tror det er rundt 11-12,000 studenter på skolen, alle fra forskjellige land. Det er en amerikanske utvekslingsstudenter her, men vestlige er en veldig tydelig minoritet (naturligvis).

For å si litt om Fiji, så er det en tidligere koloni av Storbritannia, og ble uavhengige etter andre verdenskrig med de fleste andre kolonier. I likhet med andre tidligere kolonier har de slitt med å stabilisere politikken sin, med flere militærkupp, rasisme og korrupsjon. Rundt 40% av befolkningen er indere som ble hentet inn for arbeid under kolonitiden. Inderne har vært sterkt undertrykket i flere år, og det er først nå de siste årene at det har blitt bedre. De hadde et militærkupp i 2009 som endte i 2014. For øyeblikket er det ikke et ordentlig demokrati, det mangler visse sivile og politiske rettigheter. De er i en slags overgangsperiode hvor de mener de skal bli mer demokratiske med tid og tilslutt ende i et fritt val i 2018. Freedom House anser de som kun delvis fri. For oss er jo ikke dette noe som merkes, og det er ikke noe farlig land. Det er ganske fint her og de har mye å by på. Vi har virkelig fått det vi så etter, «noe annerledes» som ville gi oss nye perspektiver!