Hei igjen!

Tenkte jeg skulle lage et lite innlegg om studiene her i Wien.  For i skrivende stund sitter jeg med en smule eksamensstress og eksamenene nærmer seg med stormskritt, så da er det vel på tide å…blogge?

I motsetning til de fleste hjemme som koser seg med ferie sitter jeg fast på lesesalen, for på univie (universitetet i Wien) varer semesteret til den 30. juni (som igrunn gir mening ettersom semesteret starter i mars). Så sommerferien blir kort i år, men men sånn går no dagan. Tenkte jeg skulle iallefall gi litt praktisk info om universitetet og hva en kan tenke å møte her.

For sånn generelt fant jeg fort ut at det var en stor forskjell på å være student i Wien og student ved univie. Mine tyskkunnskaper holdt fint generelt i livet da alle igrunn snakker engelsk her nede. Men ved universitetet var det andre boller. På bachelornivået på fakultetet for statsvitenskap (politikwissenschaft) hadde de det store mangfold av hele to fag som blir undervist på engelsk. Og så flink som jeg er klarte jeg å melde meg opp feil, så jeg fikk kun ta ett. Etter litt febrilsk leting fant jeg til slutt mine 30 studiepoeng, da fordelt på tre forskjellige fakulteter og tilsammen 6 fag (der to av dem er på tysk, ønsk meg lykke til). Fagene er verdt omtrent 4poeng, som er grunnen til at jeg endte opp med så mange fag.

Så i det store og det hele vil jeg på det sterkeste anbefale å ha gode kunnskaper i tysk, eller gjøre grundig research om de har nok fag du kan ta på språk du kan. Dette gjør livet mye lettere, men uansett så ordner det seg alltid!

Utenom alt det administrative må det jo bare nevnes at skolebygget i seg selv er jo utrolig fint og en smule overdådig (er så heldig at jeg har mesteparten av forelesningene i hovedbygget), og det er jo litt motivasjon og gå opp trappene hver morgen (bildet over) og biblioteket er også ganske så fancy:

UB_01:

Ellers siden sist har jeg fått litt sjokk over at det bare er tre uker igjen av semesteret og at til jeg drar. Tiden har gått ekstremt fort! Det er først nå jeg har virkelig å begynt å bli kjent i smågatene og (endelig) har funnet god kaffe. Så nå må kaffedråpene nytes og de siste delene av Wien utforskes. Skal skrive litt mer om livet her i byen og Wien + omegn generelt senere.

Bis dann!

Sara