Sjekkliste for studier i Lyon

Hei!

Nå er jeg ferdig med semesteret mitt i Lyon og jeg tenkte å samle opp litt informasjon som kan være nyttig for de neste som forhåpentligvis velger å studere i Lyon! Jeg kan i hvert fall anbefale byen på det varmeste.

Bolig: Det kan være lurt å begynne å søke bolig tidlig, ettersom at mange leietakere kan kreve mye papirarbeid. Jeg prøvde meg på adele.fr, noe som for meg ble svært forvirrende. Jeg trodde lenge at jeg hadde fått bekreftet bolig, men 2 uker før avreise viste det seg at dette ikke stemte og det var vanskelig å få kontakt med Adele. Dette kan nok ha noe med mine manglende franskkunnskaper, ettersom jeg ble kjent med andre som leide gjennom dem. Uansett kan det være lurt å beregne god tid.

For meg ble alternativet My French Lifeguard, en noe dyrere utleier, men en veldig enkel prosess med hjelpsomme folk. Perfekt for en middels stresset utvekslingsstudent (ja, de snakket engelsk!). Det kan også være lurt å sjekke sider som Erasmus & International Students LYON/ International Students IEP Lyon osv. på facebook.

Vertsfamilie: Om du virkelig vil lære fransk i løpet av studieoppholdet ditt vil jeg anbefale å undersøke om mulighet for å bo hos en fransk vertsfamilie. Selv bodde jeg med to studenter og tenkte ikke en gang over muligheten for å bo i vertsfamilie. De jeg ble kjent med som gjorde dette har masse positivt å si, og jeg vil tro man lærer mye fransk gjennom en slik ordning.

Forkurs i fransk: Før jeg begynte på skolen var jeg med på et 2-ukers forkurs i fransk. Det var fra mandag til fredag, ca. fire-seks timer for dagen. Selv om det er intensivt, så lærte jeg masse og ble kjent med mange av de jeg skulle studere med videre.

Telefon: Skaff deg fransk Sim-kort så fort som mulig! Jeg var treg med dette noe som selvfølgelig endte i en dyr telefonregning ettersom jeg ikke klarer å motstå å bruke internett. I Lyon har de Free-automater flere steder i sentrum hvor du enkelt kan skaffe deg Sim-kort på stedet.

Fag: Jeg hadde bare fag på engelsk, i tillegg til et fransk språkfag. Det franske språkfaget var 4 timer 2 ganger i uken og de engelske fagene hadde en forelesning i uken på 2 timer. Noen av fagene varer hele semesteret, mens noen er kortere og varer rundt 3-4 uker. Jeg tok disse fagene:

Europe and Africa: from exploitation to enlightened engagement (kort fag)

The domestic and foreign policy of modern Russia (kort fag)

Poland’s Foreign Policy after the EU (kort fag)

Political history of Italy from 1861 until today

The British Contribution to the Defence of Europe

Introduction to Legal systems in the world

The cultural roots of political Islam

The role of the mass media in building political consensus (kort fag)

Likte best fagene om politisk islam, Europa & Afrika og Italiensk politisk historie.

Buddy-system/språk-tandem: Sciences Po har som i Bergen et Buddy-system. Dette vil jeg absolutt anbefale dere å ta i bruk for å praktisere språket og få deg nye franske venner. Dette gjelder kanskje spesielt de som tar mest fag på engelsk, ettersom det ikke er så mange franske studenter på disse.

Reise: Noe av det beste med utvekslingen er friheten til å reise! Fra Lyon er det enkelt å komme seg rundt med buss og tog. I løpet av utvekslingen min reiste jeg til Amsterdam, Paris, Grenoble, Annecy, Genève, Marseille, Nice, Cannes og Monaco. Eurolines er lurt å sjekke ut for billige buss-billetter, og ellers SNCF voyages for tog.

Blir det en Erasmus-boble? Både ja og nei. Jeg tror absolutt det blir mer av det når du tar fag på engelsk, ettersom det ikke er like mange franske studenter der. Til tross for dette tror jeg det er mest opp til deg selv å være utadvendt og prøve ting som ESN-buddy og ellers gå på arrangementer til skolen. Skolen i seg selv har ikke en fadderuke eller lignende som i Bergen, så man må gå litt inn for det på egenhånd.

Favoritter i Lyon:

Restauranter/cafeer: lunsj på L’Epicerie, kaffe på Slate, dessert på Little Petits Gâteaux og middag på en bouchon i Vieux Lyon.

Ting å gjøre: Parc de la tête d’Or er en kjempefin park. Fin utsikt fra Fouviere eller på toppen av Croix Russe. Vieux Lyon, er gamlebyen i Lyon og har mange koselige restauranter og butikker. Musée Miniature et Cinéma er et lite museum som utstiller diverse props fra filmer og har blant annet en større Wes Anderson utstilling. Musée des Beaux-Arts for kunst. Musée des Confluences for diverse vitenskap og antropologi.

Om du lurer på noe send meg gjerne en e-post til

Johanne.Sletten@student.uib.no

Utenfor Musée des confluences