Easter break

Nord-Irland

Noe av det flotte som er å se i Nord-Irland

Vi har fått lang påskeferie fra universitetet i Essex, en hel månde fra påsken begynte så vi har faktisk en hel uke igjen. De to siste ukene har jeg brukt til å rese rundt Irland, Nord Irland og Skottland sammen med to venner som også er utvekslingsstudenter her ved UoE, fra Canada og Australia. Jeg har alltid villet reise rundt Irland og Storbritannia, og siden Essex ligger så nærme London er det lett å komme seg rundt til de forskjellige delene av de britiske øyene. Denne turen har vert helt fantastisk og jeg anbefaler den på det sterkeste til alle andre som er utvekslingsstudenter i Storbritannia eller Irland.

Vi begynte reisen i Dublin, hvor hovedattraksjonen var å besøke Guinness Storehouse for å lære om Guinness og ikke minst smake litt Guinness. I tillegg så gikk vi på en av barene i Templa Bar området hvor de hver kveld har live irsk musikk. Der dedikerte han som sang «Galway Girl» (sangen fra filmen PS. I Love You) til oss, hehe, det var også en opplevelse.

Nyter en Guinness på toppen av verdens høyese ølglass, Dublin

Vi tok en dagstur fra Dublin og rundt til vestsiden av Irland, hvor vi fikk sett på gamle slott, flott landskap og Cliffs of Moher, det var en fantastisk dag.

Cliffs of Moher, Irland

Videre tok vi toget til Belfast i Nord Irland, som jeg som studerer politikk synets var veldig spennende. Vi besøkte «the peace wall» i den katolske delen av Belfast hvor de var veldig støttende for Sinn Fein og Irland, det var en veldig spennende opplevelse. I tillegg besøkte vi blandt annet Titanic museumet, som ligger på stedet hvor Titanic ble bygget.

Den kaltoske delen av Belfast

Den kaltoske delen av Belfast, du kan se Irske flagg i bakgrunnen

Vi hadde en dagstur fra Belfast også, og fikk sett blandt annet steder hvor de har spilt inn serien «Game of Thrones», en gammel borg, et vakkert sted med en hengebro bra 1600-tallet og «Giant’s Causeway» som er heksagonformede steiner skapt av naturen. Disse dagsturene vi har vert på er guidede turer hvor vi får lære om historiene rundt de forskjellige severdighetene og vi blir kjørt direkte dit og får greit med tid til å se oss rundt. Om man ikke leier bil selv er disse turene å anbefale på det sterkeste.

Giant's Causeway

Giant’s Causeway

VIdere tok vi et pittelite fly til Glasgow hvor vi så på forskjellige museum og spiste god mat. Vi tok en dagstur herfra også hvor vi så det skotske høylandet, vi så Loch Ness (møtte dog ikke noe monster), og bussjåføren var en dyrehvisker for han fikk lokket til seg både hjort og skotsk høylandsfe som vi fikk sett på nært hold.

Skotsk høylandsfe

En kalv av skotsk høylandsfe

Denne turen har vert helt fantastisk, jeg anbefaler på det sterkeste alle som vurderer tur til Storbritannia eller Irland og reise rundt og oppleve disse fantastiske øyene!