Aloha!

Aloha fra Hawai’i og the Big Island!

Jeg heter Håvard og studerer geografi. Nå har jeg bodd i Hawai’i på nydelige Big Island i litt over tre måneder, og tiden går alt for fort. Valget om å dra på utveksling angrer jeg ikke et sekund på, det er helt fantastisk å få oppleve en annen del av jordkloden som student. Til nå har jeg fått opplevd utrolig mye. Hvite strender, svarte strender, en aktiv vulkan, surfing med haier, snorkling med sjøskilpadder, storby, regnskog, korallrev, missilvarsel, tsunamivarsel, tordenstormer, camping, kanopadling og mye mye mer. For å si det sånn så er det ganske annerledes fra Bergen.

Bilderesultat for hilo mapØyen jeg bor på er den største av de åtte bebodde øyene i staten Hawai’i. På østkysten finner du Hilo, og University of Hawai’i at Hilo. Her studerer jeg og bor sammen med Ingvild som også er utvekslingsstudent fra UiB. Vi bor i en liten slitt leilighet fra 70-tallet, litt utenfor campus. Totalt sett er vi syv utvekslingsstudenter fra Norge, hvor bare en bor på campus. Overraskende nok tror jeg vi kan si at vi ikke har gått i den beryktede «norske fella». Vi har blitt kjent med utrolig mange kjekke mennesker fra rundt om i verden. Noen kommer fra USA, andre fra Canada, Sverige, England og Kina.

Generelt sett har vi vært litt uheldige med været dette semesteret, og det har regnet uvanlig mye til å være her. Normalt sett regner det et par dager, etterfulgt av solfylte dager. I mars måned hadde vi ikke mange soldager, med regn så og si hver dag. Nå begynner det heldigvis å nærme seg normale tilstander med litt regn om natten, og stort sett opphold og sol på dagen.

På grunn av regnfallet som finnes her har vi mye regnskog og fossefall rundt oss. Under ser dere «Rainbow falls» som ligger ca. 20 min med sykkel fra vår leilighet.

Nå har vi akkurat vært på spring break, og vi har fått gjort utrolig mye gøy. Vi har dratt på camping rundt om på øya, og så har vi besøkt O’ahu, hvor storbyen Honolulu er.

Camping på Hawai’i må gjøres i hengekøye. Husk å ta med bug-net, hvis du vil unngå myggstikk, skolopendere, skorpioner etc.

De fineste strendene på the Big Island er de som man ikke finner i turistguidene. Her er jeg og Julie fra Tromsø på Makalawena beach, en strand som er mest besøkt av de lokale på øya.

Det er et yrende dyreliv på Hawai’i. Høns og haner er like vanlig som duer er vanlig i Bergen. Kan nevne at noen har konspirasjonsteorier knyttet til disse, uten at jeg går mer i dybden. Ellers er det helt fantastisk å møte på skilpadder når man snorkler.

Hawai’i = surfing. Såklart! Bare ikke prøv å gå ut i Banzai Pipeline i North Shore med et body board. Det funker svært dårlig som nybegynner. Anbefaler å holde seg til de litt mindre bølgene andre steder.

Vil gjerne avslutte med denne videoen da vi var så heldige å møte på en sjøskilpadde da vi var ute å snorklet!

Hawai’i har en helt spesiell energi, og «Aloha» betyr ikke bare hei og ha det. Aloha er en livsstil! Følg med i neste oppdatering fra Hawai’i, og lær mer om Aloha!

Mahalo,

Håvard Brown