こんにちは fra Japan!

Hei! Jeg heter Gyri, er 23 år og tar en bachelor i sosialantropologi ved UiB. Dette semesteret skal jeg studere i Beppu, Japan ved Ritsumeikan Asia Pacific University!

Da har jeg endelig ankommet Japan etter en reise på over 20 timer. Jeg landet i Fukuoka og skal bli her en natt, for så å reise med buss inn til Beppu i morgen. Der skal jeg bo i en blokk som hører til universitetet sammen med resten av utvekslingsstudentene som kommer til Beppu. Jeg forventer en slags folkehøyskoletilværelse, håper på det.

Ute av flyplassen                                        Dette er meg, klar for avreise

Det første som traff meg da jeg kom meg ut av flyplassen og inn i en taxi var at dette landet virket kjent, men så fjernt på samme tid. Været virker ganske likt Norge sitt vær, veiskiltene er de samme, folk er høflige og gjør ikke mye utav seg, ingen snakker til deg på bussen. På samme tid er ting så annerledes, og jeg merker det mye på de små tingene. Det er lys over alt, reklame over alt, vending machines med suppe på hvert hjørne. Språket er jo klart den største forskjellen. Alt står på Hiragana og Kanji, og de aller fleste snakker minimalt med engelsk, så jeg føler jeg går rundt i min egen bobble. Det blir mye spekulering. Gjetting om hva som egentlig står på den flasken med brus eller pakken med chips. Plutselig er det grønn te-brus, og det smaker ikke særlig godt. Jeg har lært meg Hiragana, som er lydalfabetet til Japan, men det hjelper ikke særlig å kunne lese lyder, når man ikke vet hva lydene betyr.

Gate i Fukuoka                                            «Kake» av tofu og ris, og string cheese fra 7/11

Her er noen observasjoner fra i dag:

• Fersk frukt og grønnsaker er ikke så normalt her, og om du finner det blir det dyrt. !0 jordbær kan fint koste 70 kroner.
  • 7/11 er visst en dagligvarebutikk her.
  • Markedsføring og reklamedesign lever sitt helt eget liv her. Jeg trodde jeg fant en pakke med parfyme, men det var visst en pakke kondomer. Så trodde jeg at jeg fant en pakke med tyggis, men det var parfyme.
  • De har ikke vanlig deo her fordi Japanere tydeligvis ikke svetter slik som oss andre dødelige?
  • Det er vanskelig å vite hva du egentlig bestiller på restaurant. Jeg endte opp med stekte okseinvoller i dag i troen om at de var biffstrimler. Smakte ikke verst, men var vanskelig å tygge.
  • Doene her har både varmt dosete og rumpespyler 🙂

Shower toilet                                                          Hot Donkey, en butikk som selger alt du kan tenke deg til

Dette er bare mine første tanker og inntrykk det første døgnet jeg er her. Kommer til å oppdatere ettersom studietilværelsen kommer i gang og jeg får kjenne på hverdagen i Beppu.

Kontakt: gyri.leader@student.uib.no

2 thoughts on “こんにちは fra Japan!