Happy Chinese New Year! – Jonas goes to China

Du har ikke opplevd Kina før du prøver offentlig transport. En opplevelse jeg ikke har lyst å prøve igjen. Vi endte opp midt i rushtiden og gud bedres. Det er ingen køkultur, bare å mose seg inn. Bak deg kommer en mann i refleksvest for å skubbe sinte kinesere innover. Toget er helt stappa. På vei ut kommer kampen å snike seg mellom mengden uten å miste alt du har kjært. Utenfor ser du en ny mann med refleksvest som gjør sitt beste for å holde horden av mennesker tilbake.

«Å Gode Gud (del 2)»

Hongkong er en perfekt hub for å reise og billetter er ikke så dyrt. Om du klarer å planlegge noen uker i forkant får du de til rundt 800-1600,- tur retur med fly (kan også være lurt å følge med på groupon.hk, kayak.hk og hxexpress.hk for gode deals).

Kinesisk nyttår bringer først og fremst familier sammen igjen. De som kan drar hjem for å være sammen med sin nærmeste familie, drar til templer og ulike offentlige begivenheter. Dette fører til at de fleste resturantene og butikkene stenger de første dagene før det «blir vanlig» igjen.

Det er vanlig at alle får en uke fri noe som funker flott for et nytt eventyr. Jeg og noen medstudenter har valgte å ta turen innom Shanghai, Nanjing og Hangzhou for å utforske fastlands-Kina i en ellers ganske travel, men viktig kulturell periode av året. Jeg har sett utrolig mye spennende kultur, mye mer historie og en helt annen måte å leve på enn i Hongkong.

Om du noen gang drar til Kina, ta med deg noen som snakker kinesisk. No joke. Jeg er så glad en av oss hadde the basics og litt mer på plass, uten dette ville vi «aldri» kommet oss fra flyplassen eller dra en plass med taxi (som er utrolig billig forresten). Til lengre inn i Kina man kommer til mindre engelsk finner du, men dog mer kultur og spenning.

Shanghai – dag 1-2

12728994_10207234625495429_917134202726008597_n

Shanghai er en ganske ung by og bærer preg av «vesternisering». Det ligner utrolig mye på Hongkong. Funfact: de elsker hvite mennesker, du blir poppis. Jeg lurer på hvor mange Facebook-albumer jeg er med i. Dette gjengikk gjennom hele turen egentlig.

Ettersom det var Kinesisk nyttår var det flere gratis og offentlige arrangementer. Og da samles folket. Dette var min første opplevelse av en skikkelig horde med mennesker som kjemper for å komme seg fremover. Militæretropper holder horden tilbake og siler oss alle gjennom en «labyrint» for å forsøke å lage et køsystem. Jeg så folk slå, skrike og skubbe seg fremover. Alt dette for å se noen «papirfigurer» (veldig fint, det skal sies – men til hvilken pris?).

Nanjing – dag 3-5

IMG_0508

Nanjing var «batshit crazy» til tider. Hoihoi for et eventyr. #denfølelsen når du ender opp alene med en annen kamerat hvor ingen av dere snakker kinesisk (nesten). Der og da er jeg glad jeg gikk «all-inn» på å lære meg de viktigste frasene tidligere i uken sånn jeg kunne klare meg om noe slikt skulle skje. Og dayum, vi klarte oss ganske bra. Ikke minst undergrunnssystemet som ble nevnt innledningsvis!

City Wall of Nanjing

Nanjing var tidligere Kinas hovedstad og har utrolig mye flott kultur der i blant arkitektur. Vi besøkte mausoleumer (til minne om viktige skikkelser), flere museer, «the Gate of China,» for å nevne noe. Vi ble også med en eldre herremann i en seanse av bevegelser som kalles «tai chi» som er meget populært blant den eldre garde. En av de mest spesielle opplevelsene her (om du ser bort i fra offentlig transport) var et minnesmuseeum for ofrene under «The Rape of Nanjing» (ny fane). En viktig og sterk opplevelse for Kinesisk historie.

Hangzhou – dag 6

2016-02-13 12.15.55

Vi besøkte aldri selve senteret av Hangzhou. Vi holdt oss hovedsakelig rundt «West Lake» som skal visst være ganske fint når solen skinner, noe vi var litt uheldig med, men vi hadde det flott! Det vi endte opp med var å leie en sykkel hver i noen timer og dro et godt stykke utenfor byen. Der fikk vi se litt landskap og jordbruk, samt noen tehus og templer oppe i fjellsidene. Det var utrolig digg å bare sykle rundt egentlig.

Shanghai – dag 7; hjemreise

2016-02-14 17.20.54

Vi tok det helt chill, så på litt fisk (og hai) hvor jeg fant meg tre nye venner.

Kina har vært utrolig spesielt og spennende eventyr. Eventyrlysten er dekket for øyeblikket og det blir en liten stund til neste eventyr i Kina, men jeg er utrolig glad for at jeg har dratt. Nye venner, nye opplevelser, utfordret.

Kjør på med utveksling folkens – det er sykt mange muligheter der ute UIB har ordnet for oss!

2016-02-15 06.41.29

Neste innlegg blir om studentlivet så langt ved HKU!
Her har vi som nevnt FEM hele fag og det kreves en del mer av oss som studenter enn hjemme så man må planlegge litt for at reise-skole-ratioen skal gå opp i opp, men det er vært det så langt!

P.S: All ære til studentene i fastlands-Kina og alle andre nordmenn. Stay alive!